Alla inlägg under augusti 2011

Av Lisa - 31 augusti 2011 09:55

Jahopp, då är man hemma och är förkyld/feber. Och som vanligt har jag dåligt samvete för att jag är hemma. Jag kanske eventuellt skulle kunna orka igenom dagarna liksom. Sen att jag skulle hosta så fort jag öppnar mun (jättebra vid genomgångar), och fick febersvettningar bara av att gå från bilen upp till skolan, ja med en Alvedon hade jag kanske klarat det tillräckligt för att orka hem och däcka i soffan. Nejvars, tycker det är svårt. Känns lite som att man skolkar. När jag är hemma och vilar halva dan på soffan har jag ju faktiskt energi nog att kunna leka med barnen en stund. Men då måste jag ju faktiskt säga till mig själv att jag inte har den möjligheten att vila på jobbet, utan att där är det fullt ös hela tiden, och då blir man ju mer trött/hängig. Det som är skönt är att en vikarie är fixad, och att jag orkade fixa lite planering åt henne innan jag åkte hem till soffan. Så nu kan jag verkligen vara hemma och ta det lugnt hela veckan utan att oroa mig för jobbet. Och satsa på att vara frisk på måndag när jag ska tillbaka! Än så länge känner jag mig inte speciellt mycket bättre. Var ju förkyld redan förra veckan, blev lite bättre under helgen och måndag förmiddag. Sedan i måndags kväll blev jag sämre och igår morse kände jag att jag inte orka mer. Så det blev en sväng till skolan och förbereda och sen åka hem. Så vikarie i tre dar och ledig fredag är ju kanon!


Senare under dagen kommer jag lägga in lite fler tårtor från helgen. Fick ju rycket och dubbelboka mig vilket slutade med att jag hade 5(!!!) tårtor att göra. Måste bli bättre på att kolla i kalendern!


Kram på avstånd från en snörvlig Lisa

Av Lisa - 26 augusti 2011 12:23

Nu är det lite mer vettig tid att skriva. Fick sova lite längre imorse, Mattias gick upp med grabbarna. Men jag var ändå uppe innan åtta, kunde inte sova utan låg och lyssna på dem. Men men, sånt är livet.


Idag har jag fortsatt med tårtandet, ligger skapligt bra till i tiden. Skulle behöva att Lucas somnar nu, han är dötrött men ligger och tjoar lite i sängen. Förhoppningsvis somnar han. Då kan jag fixa det som ska göras under dagen idag, så är det bara det som ska göras när barnen sover ikväll kvar.


Fortfarande snorig. Kände mig risig när jag vakna imorse, men är piggare nu. Visst, inte 100%, men skapligt. Mest trött, men det har nog mer med sömnbrist att göra. Det blir så när man sitter uppe och kollar på film till tolv, går upp klockan sex, jobbar till efter fyra och kommer hem till två vilda barn...  


Nej, nu ska jag gå och styra lite med annat.


//Lisa 

Av Lisa - 26 augusti 2011 00:16

Klockan har slagit över tolv, vilket innebär att vi är inne på fredagen. Så jädra skönt! Speciellt med tanke på att jag är ledig fredagar!!! Underbart! Passar perfekt också då jag visst i svaga stunder lovat att göra 5(!!!!) tårtor denna helg.   Och som sagt, nu är klockan över tolv men jag är äntligen klar med dagens fixande. Men såååå trött jag är. Har jobbat över i stort sett varenda dag denna vecka, kommit i säng sent och upp tidigt. Upp klockan sex i morse, på jobbet klockan kvart över sju, inte hemma förrän halv fem, bakat/fixat/haft besök/lekt med barnen/storhandlat under eftermiddagen. Och ovanpå det så har jag blivit förkyld och fått huvudvärk. Så NU ska jag gå och lägga mig! Och hoppas på iaf lite sovmorgon imorgon bitti! Så fortsätter imorgon likadant, massa tårtfixande. Vi ska även skjutsa min pappa och hans fru till tåget, de ska på solsemester. Nice! Och givetvis hoppas jag förkylningen är borta. För på lördag är det fest. Jag längtar!!!

Av Lisa - 22 augusti 2011 23:11

Zzzzz


Nu ska jag sova. Är trött i kroppen, trött i huvudet, har massor att göra och imorrn börjar eleverna.


Berättar mer en annan dag...


Kram och god natt

Av Lisa - 19 augusti 2011 19:48

Hurra, första veckan avklarad!!!

Helt okej att jobba faktiskt, även om jag saknar mina barn fruktansvärt. Men jag vet hur det är, vips så kommer det vara jullov, sen helt plötsligt påsk och sen är det dags för skolavslutning och sommarlov.  

Har väl än så länge ganska mycket kvar att göra på jobbet innan jag är helt klar, men det kommer fixa sig. Nu har vi ett schema, första dagen är färdigplanerad. Så det kommer lösa sig under vägen.


Tänkte lägga upp ett litet klipp på Lucas när han går. Han är så söt. Skrattar och vinkar! Mattias och Melvin är också med på ett hörn.   Mina älsklingar   


   

Trevlig helg allesammans!

Av Lisa - 17 augusti 2011 22:29

Nu har jag varit duktig några dagar, och bloggat alltså. Har väl iofs varit ganska duktig i övrigt, haft fullt upp på jobbet också.   Hihi


Idag har vi äntligen fått klart schemat, så nu vet jag att jag är ledig fredagar. NICE! Har i övrigt ett bra schema också, så det ska bli ok. Bara hoppas att det inte är allt för mycket strul runt omkring. Har också börjat skissa på min arbetsplatsförlagda tid, och jag tror att jag får ihop det skapligt iaf.

Imorrn blir det till att börja titta över lite planering av ämnena. Dels jämföra den grovskiss som finns sedan tidigare, och sedan anpassa den efter nya kursplanerna. Och så givetvis börja planera lite mer i detalj. Kanske skriva en LPP.  

Nästa steg som ska  göras är ju att sätta sig in i eleverna och kolla upp vilka elever jag har i de andra klasserna.


Imorrn blir det dagis för Melvin. De där prickarna han fått är antingen oförändrade eller försvunna, så det var inga vattenkoppor. Tänker börja jobbet lite senare imorrn (jobbar ju faktiskt bara 80%), så då kan jag följa med och lämna.


Lucas då, måste få skryta. Nu går han typ 7-8-9-10 steg utan stöd. Det beror lite på hur mycket vi tittar.   Om vi tittar och ropar på honom blir han så glad så han börjar skratta och veva med armarna, vilket slutar med att han vinglar och nästan slänger sig fram. Om vi inte sträcker ut armarna mot honom, eller han går själv mellan möbler så koncentrerar sig han mer och klarar då av att gå i stort sett tvärs över rummet. Och då kan han även stanna till, stå stilla, och sedan fortsätta gå lite till. Så mysigt!!!


Nej, nu ska jag återvända till soffan och andra omgången av Game Of Thrones!


Kram 

Av Lisa - 16 augusti 2011 20:09

2a arbetsdagen avklarad, bara typ 192 kvar innan sommarlov.  


Nejvars, så illa är det inte. Känner bara att jag vill komma igång nu. När man väl är i farten så går det så snabbt, så då gör det inget. Just nu känns det mest som att vi alla står och stampar. Alla är osäkra på allt. Inget schema finns färdigt, saknas fortfarande lärare till vissa ämnen, fördelningen av ämnen är inte klart helt. Jag vill hinna sätta mig och kolla igenom vilka elever jag kommer ha så jag vet vad jag kommer arbeta. Börja planera ämnena... Just nu går alla mest och pratar om vad som kan hända, både bra och dåliga saker på skolan. Tycker att det var lite miss i planering med att första dan diskutera vi iofs viktiga saker också (skollagen), men inget rent konkret inför nästa vecka när eleverna kommer. Idag, dag 2, var vi på studiedag om LPP hela dagen (!), så då blev inte heller nåt konkret gjort (eller jo, en LPP, men vad hjälper det på tisdag). Är iofs som det brukar vara varje år, men vi klagar också varje år, och ändå blir det ingen ändring. Imorrn kommer vi ÄNTLIGEN sätta oss och styra upp alla viktiga saker inför läsåret. Jag kommer tex få reda på vilken dag jag kommer vara ledig i veckan då jag kommer jobba 80% bara. Hoppas på måndag eller fredag, i samband med helgen. Håller alla tummar och tår just nu!!!


Barnen då, ja de klarar det bra att jag är borta. Inte så konstigt iofs eftersom de är hemma och myser med pappa.   Och prickarna på Melvin har inte blivit vare sig fler eller större, men de finns där fortfarande. Lucas har också fått några lika små. Det är alltså små röda prickar, typ 4-5mm, med en vit plupp i mitten. Om de vore större skulle det vara lättare att se om det är en blåsa, men nu är det svårt. Ser lite ut som en liten finne. Att de har små pluppar gör väl inget, men det vore intressant att veta om det är vattenkoppor så de ska stanna hemma, eller om vi kan skicka Melvin till dagis på torsdag (idag höll vi honom hemma). Och de dök ju upp när det var 16 dagar sedan de lekte med en som samma dag fått vattenkoppeblåsor över hela kroppen. Önskar så mycket att en av dem iaf ska blossa upp lite så att vi ser om det är en blåsa eller inte.


Idag har jag eventuellt fått en tårtbeställning också, nice! Ska bestämma mer i helgen...  


Nej, nu ska jag krypa upp i soffan.


Kram   

Av Lisa - 15 augusti 2011 21:54

Liten uppdatering för de som undrar om prickarna vi upptäckte igår. Det har inte blivit så mycket mer med dem, förutom den ena bakom örat som börjar se ut lite som en finne (vätskeblåsa?). Däremot har det kommit en i hårbotten som ser ut som en blåsa. Så jag hoppas det är vattenkoppor. Förhoppningsvis har det ploppat upp några imorrn bitti, så vi vet säkert.


Och en sak till. Igår fick han en bula i pannan, mitt fram. Såg först ut som ett riktigt stort myggbett i storlek med en enkrona. Sedan svullnade det upp till storlek av en femkrona. Nu idag har det svullnat ännu mer, så nu är det mer i storlek av ett barnmatsburkslock. Ser ut som att håller på och växer ut ett horn mitt i pannan på honom. Och eftersom det är så stort så börjar huden bli lite blå/röd, typ blåmärke. Så han är riktigt grann. Ringde sjukvårdsupplysningen bara för att dubbelkolla, men de trodde som jag att det är en reaktion mot ett insektsbett.


Hihi

Ovido - Quiz & Flashcards