Alla inlägg under juli 2011

Av Lisa - 24 juli 2011 11:12

Här tänkte jag skriva lite om vad vi gjort hittills i sommar. Lite grann har vi hunnit med, och en hel del till har vi tänkt hinna innan det är dags för mig att lämna över föräldraledigheten till Mattias och  jag återvänder till jobbet.


Mattias sista dagar på jobbet fick ett abrupt slut då delar av jobbet brann ner. Så de sista dagarna blev inte så mycket gjort, mest komma tillbaka och hämta grejerna som de fått lämna i omklädningsrum, såsom bilnycklar, plånbok etc... http://www.folkbladet.se/nyheter/finspang/default.aspx?articleid=5693559 

Men som tur var kom ju ingen till skada!


I samma veva kom M:s storasyster med familj hit så vi umgicks. Grabbarna fick träffa sina kusiner och jag tror alla var lika glada.


Sedan var det dags för min och Mattias semester på enhand. Grabbarna lämnades över till mormor, morfar och moster, och jag och M tog tåget till Göteborg! Där checkade vi in på hotellet, för att göra oss i ordning för att gå på METALLICA/Big 4. Så fantastiskt!!! Det började lite segt, men blev bara bättre och bättre vartefter kvällen gick. När Metallica gick på var det magiskt!!! http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/rockbjornen2011/article13268474.ab

Måndagen sen tillbringade vi med att gå i affärer i Göteborg och sen åka tåg hem.


Den veckan tillbringades sedan med att umgås med Mattias familj.


Förra veckan, v. 28, hittade vi på lite grejer,

På tisdagen var vi på Smultronstället hela familjen, och Ida följde med. Det var gott! Vädret var lite blåsigt och kallt, så vi satt inne.

 

Ida tog en med massa polkagrisar, Mary Poppins. Jag tog en med choklad och banan, fast utan mjukglass. Mattias tog en med Geisha-glass tror jag det var och Melvin fick vaniljglass och mjukglass. Alla var jättenöjda. Och Lucas tiggde som vanligt allt han kom över. ;-)


På onsdagen tog vi med svärmor och åkte till Kolmården. Hon fick det som födelsedagspresent av oss. Hon var jätteglad och barnen också. Och bra väder var det. Uppehåll hela dagen, molnigt, medn lagom varmt. Kanonskönt!

       


På lördagen åkte jag och Mattias och tittade på sista Harry Potter-filmen med Ida. Vi såg den i 3D, första gången för oss alla. Jag tyckte den var bra, de hade fått med de viktigaste bitarna. Mycket bättre än tex 5an och 6an som var riktiga lågvattenmärken. Men nu har de ryckt upp sig och gjort en värdig avslutning på en lång serie.


Söndagen blev en klippdag. Mattias började bli väldigt långhårig, så trimmern åkte fram. Melvin var också med, jag har ett bra tag velat klippa honom också. Hårklippning är inte riktigt Melvins favoritsyssla, han tycker en sax så nära huvudet är lite otäckt. Plus att det är ap-dyrt att klippa små barn! Men jag bestämde mig för att jag minsann skulle trimma av Melvins hås också, om jag så skulle få ta tuva för tuva under några dagar. Melvin sattes i Ikea-barnstolen med Festis, chokladbollar, och Digestive, och Bilar startades i DVD:n. Sen stod jag en stund bredvid med trimmern på, han titta på den och fick känna lite. Sen drog jag igång! Första taget vände han på huvudet och kolla vad jag gjorde, sen tittade han lite på golvet på allt hår som ramla ner. Efter det strunta han i vad jag gjorde och ägnade sig åt filmen och det goda. Och när han hade ätit upp två små chokladbollar hade jag redan klippt klart hela håret. Visst, några hårstårn här och där missa jag, men det blev jättebra.

 

Två nyklippta killar!


Denna vecka har vi haft kalas för Melvin, och området har utökats med en liten bebis till då grannarna äntligen fått sin lilla flicka som ska heta Linnea. Men mer om detta senare.


Kram

Av Lisa - 24 juli 2011 10:58

Har lugnat ner sig lite på tårtfronten, men helt ledig har jag inte varit. Men det är bra att det är lugnare. Sockerpasta och fukt i luften går inte ihop, sockerpasta blir alldeles fuktig och geggig, skitsvårt att kavla ut! Så nu blir det mest gräddtårtor för tillfället.


Den första tårtan är en beställningstårta.

Ljus botten, Center-fyllning, dekorationer av sockerpasta.


En tårta till fika med några jobbarkompisar nu under sommaren.

Ljus botten, Mjölkchoklad-fyllning. Spritsad med grädde, blommor av sockerpasta och marsipan.

 


Tårta till svärmor som fyllde år.

Ljus botten, fylld med kiwi och jordgubbsmousse. Spritsad med grädde och dekorerad med jordgubbar.

 


Har även gjort tårtor till Melvins kalas, men de kommer senare...

Av Lisa - 15 juli 2011 20:32

Jag är med och kämpar om att få bli testpilot för en ny mobil, en LG Optimus 3D. Skulle vara ett välkommet tillskott i familjen, då ingen av oss har en så avancerad telefon!!!


För att se mer info om testet, följ denna länk http://smartsontestpilot.se/lg-optimus3d/bli-testpilot/


För info om mobilen se följande video


 

Kram

Lisa

Av Lisa - 14 juli 2011 20:58

  Ojoj, vad tiden går fort. Har satt mig vid datorn flera gånger för att skriva, men har gjort annat vid datorn. Men här kommer iaf en liten uppdate om grabbarna. Snart kommer jag även skriva lite om de tårtor jag gjort senaste tiden.


Melvin

Ja, vad kan jag säga. Så underbar. Språket bara bubblar ut, det mesta förstår vi inte än, men det märks att det kommer. Nu pratar han inte bara två- och treordsmeningar, nu är det hela långa stycken på en gång. Han är så rolig när han tittar på en med huvudet lite på sné och drar en ramsa samtidigt som han nickar, som för att visa att han vill att man ska hålla med. Han har också börjat bli ännu mer intresserad av att starta en dialog. Om han till exempel slår sig så kan man fråga vart det gör ont och nu visar han det. Förut har han bara gråtit. Men nu visar han, och så frågar vi om vi ska blåsa och pussa på det, och då svarar han ja. Sedan frågar vi om det blev bättre, och då svarar han antagligen att det är det, eller att det inte är det och då ska vi blåsa och pussa lite till.   Och samma sak när vi ska göra saker, vi börjar kunna prata med honom om vad som ska hända, och vad som ska göras innan, och får svar tillbaka. Återigen, vi förstår inte alla ord, men vi kan läsa av vad han vill (oftast). Och det märks att han njuter av att kunna kommunicera. Han vill gärna sitta med i soffan eller vid bordet när vi pratar, och prata han med, förut har han helst lekt på golvet. Senaste nätterna har han vaknat och kommit in till oss och sovit. Oftast har inte vi hunnit gå och lägga oss än, men då kommer han ner och kryper upp i knät i soffan och sitter och pratar, för att sedan gå och lägga sig och sova mellan oss i sängen.   Så ja, det där med lite egen vuxentid i sängen får vi ligga lågt med för tillfället...  Hehe... 


Lucas

Ja, vårt lilla glada energiknippe. Alltid glad, alltid i farten. Ålar omkring som en lite blixt, upp och står och tar sig fram lika fort gåendes utmed möbler, väggar och leksaker. Hela världen är hans lekplats och det utnyttjar han till fullo. En riktig liten pillnisse är det också, letar matrester under bordet efter storebror, drar ur bredbandssladden i hallen (upptäckte Mattias när han prata i telefon via bredbandstelefoni), öppnar lådan under ugnen etc. Allt som han kan komma åt. Och har man missat nåt man i vanliga fall brukar hålla undan så hör man ett glädjefyllt skratt och ser honom åla iväg snabbt som tusan för att hinna dit innan vi får tag i honom. Då är det bara att släppa allt och springa!   Och aptit har den lille ungen oxå, äter allt man stoppar i mun, eller han själv får tag på. När han ser oss ta fram maten skrattar han först hogt, sedan tjoar han tills första skeden är i mun. Då är det bråttom. Annars ska allt provsmakas, iaf lite grann. Är så roligt att se när han sitter bland leksaker och tar upp dem en i taget, stoppar in i munnen och smakar, lägger ner den igen och tar upp nästa. Vi hoppas att det betyder att tänderna är på G, men det har vi sagt i tre månader nu och inget har det kommit ännu. Men men, de kommer väl vartefter. 


Annars njuter vi nu av att vi alla har semester. Hittar på roliga utflykter, och barnen leker hemma, antingen själva eller med varandra. Det är så roligt, de börjar kunna leka tillsammans redan nu. Men de måste vänja sig lite vid varandra. Melvin ger Lucas lite tjuvnyp ibland, knuffas lite och så. Men Lucas å sin sida har en förmåga att komma och förstöra det Melvin leker med, tex Lego. Fast det kommer de ju att lära sig att samsas om vartefter, ungefär så mycket som syskon brukar kunna...  


Nej, nu ska jag sätta mig i soffan och dricka upp mitt te. Vi kör HP-maraton, på lördag ska vi se sista! Hoppas även på att orka skriva lite mer om vad vi gjort sista tiden, och lägga ut lite bilder.


Här kommer iaf en bild på grabbarna "in action". Tack och hej för mej...


     

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards