Alla inlägg under januari 2011

Av Lisa - 30 januari 2011 17:24

Blev inte så mycket gjort igår. Jag gjorde ärendena ute, sen tog vi en lugn eftermiddag hemma och tidígt i säng.


Idag har vi varit på IKEA. Behövde handla hem massa fotoramar, och lite annat smått. Har också handlat en ny tröja till mig till dopet. Plus att jag hittade lite kläder på rea, både till mig och Melvin. Vi köpte också en märkestavla till Melvin, han har ju faktiskt fått sitt första simmärke! Så stolt!!!


I veckan som kommer ska allt fixas till dopet. Längtar till lördag, är sååå sugen på tårta. Ska bli skoj, vi kommer bli ganska många. Kul att så många kan komma. Ida ska komma hit och hjälpa mig i veckan, Mattias jobbar eftermiddag. Men det innebär ju att han är ledig på fredag, vilket är kanon. Då är det fullt upp!


Kram

Av Lisa - 29 januari 2011 10:22

Fortsättning från igår. Pappa kom och hjälpte oss med bilen. Tog inte lång stund, och efter det funkar bilen som vanligt.


Sedan åkte vi på kalas, trevligt. Lite fika, lite tårta. Lagom. Sedan åkte vi hem med två genomtrötta barn.


Fixa lite att käka, slötitta tv en lite stund. Innan 22 var vi i säng allihopa. När jag, Mattias och Lucas kom upp ser vi att Melvins sovrumsdörr står öppen. Hmmm, den stängde Mattias när han la Melvin. Kikar in i vårt sovrum, där ligger Melvin invirad i mitt täcke och sover så sött.   Mammas lilla trötta hjärta. Mattias bär in honom i sin säng, han reagerar inte ens.


Idag fick vi sova lite längre. Jag och Lucas låg kvar ända till halv 9. Skönt!

Nu är Mattias och Melvin på minisim. Nu är det inte länge kvar till jag och Lucas ska börja simma, så mysigt!


Idag ska jag ner på centrum och springa lite ärenden. Hämta ut paketet med tallrikar, muggar och dekorationer till dopet, beställa blommor till dopklänning och kavaj, kolla in loppisen. Sedan ska jag börja med tårtbottnar till dopet, fixa kronan till ena tårtan, göra lite fler snöflingor och blommor. Kanske ska göra sockerpasta-degen. Sen ska jag väl tvätta lite också. Och givetvis mysa massor med mina barn, och med Mattias.


Kram

Lisa

Av Lisa - 28 januari 2011 14:41

Börjar dagen med att Melvin tycker att vi ska gå upp klockan 5! Klockan var annars ställd på halv 8, tyckte jag lät bättre. Men inte han... Låg kvar i sängen dock, startade en film åt Melvin och så lekte han på sitt rum.


Fick sedan ett ganska argt mess från Mattias, bilen hade inte startat för honom imorse. Jag hade visst glömt lyset på, så bilen var helt urladdad. Jävla faan! Smsa pappa som lova att komma efter jobbet och hjälpa, frågan var om vi hade startkablar. Hmm, vet att vi har men har lånat ut dem och visste inte om vi fått tillbaka dem ännu.


Sedan gick vi upp, gjorde oss alla iordning och begav oss iväg till dagis. Melvin var kanonsöt och ville hålla Lucas, fröken tog ett kort att sätta i portfolion. Sen när vi skulle gå bryter Melvin ihop, han vill att vi ska vara kvar. Men det är ju bara att traska iväg, han blir glad igen fort bara vi kommer bort. Men iaf, efter denna morgon så muttra man ju lite...


Gick förbi bilen på hemvägen, jo startkablarna ligger där. Kanon! Sedan hem, bada Lucas, hänga upp tvätt, tvätta ny maskin, plocka ur och diskmaskin och starta, duscha mej, käka lunch, måla tårtdekorationer, fixa lite papper. Sedan var det dags att hämta Melvin igen.


När vi kommer bort till dagis står det en flakbil mitt på gångvägen in till dagis så vi får går runt över parkeringen för att komma dit. När vi kommer in är Melvin glad, men när han förstår att vi ska gå hem blir han jätteledsen igen. Tjuter, vill inte gå, kämpar emot. Efter lite mys med lillebror ger det sig iaf. På med alla kläder och ut till vagnen. Som tur är ville han åka i vagnen hem, annars brukar det kunna bli lite tjurigt. Fortfarande stod flakbilen ivägen, så vi fick gå en omväg. Sedan kommer vi till området och ska gå hem, tror du inte en grannes j***a firmabil står parkerad tvärs över gångvägen, så vi fick gå runt halva området!!!


Nej, nu får det vara nog!!!

Av Lisa - 27 januari 2011 22:44

Så, nu har prästen varit här. Vi var ganska överens om hur uppstyltat det skulle vara, så det var skönt. Vi var väl lite oense om vilka psalmer det skulle vara, men sen blev det jättebra i slutändan. Så det kommer nog bli bra.


Hann också med en storhandling av de mesta grejerna till dopet på Ica Maxi. Bara lite grejer kvar att handla, de med kort datum. Men tiden börjar dra ihop sig...


Fick sms idag om att mitt paket från Partytajm.se har kommit. Så då har vi nåt att äta på, och nåt att dricka ur på dopfikat. Kanon!


Nej, nu ska jag krypa ner i soffan.


Kram alla

Av Lisa - 27 januari 2011 10:32

Idag tar vi en hemmadag. Hade tänkt gå till Öppna, men har lite att göra hemma. Idag kommer prästen för att diskutera dopet, så då vill jag hinna städa undan lite. Och så bakar jag sockerkakor just nu. :-) Mums


Melvin är på dagis. Han gick dit hela vägen, och körde vagnen nästan hela vägen oxå. Sen blev han lite ledsen när vi skulle gå, han ville nog att jag och brorsan skulle vara kvar. Men det har nog gått över tills vi ska hämta.


Idag är dag fem utan godis eller läsk. Inget större sug än faktiskt, men så har det ju inte gått så lång tid. Det är ungefär så här dags jag brukar bli rejält sugen, och nu kommer ju snart helgen. Får se hur tufft det blir. Men inget godis ska det bli!!!

I tisdags var jag förresten och simmade. Så himla skönt! 40 längder blev det.


Nu har jag lite att göra framöver. Idag kommer prästen, imorrn ska vi på kalas hos Mattias syster. Efter det ska jag eventuellt åka och handla. Lördag får vi se, antingen IKEA eller bakning. Samma på söndag. Nästa vecka kommer gå åt till att förbereda inför dopet. Ska baka 3 tårtor, och 3 smörgåstårtor och sedan ska lokalen dekoreras. Helgen efter det är det kalas med tårtbak igen, samma sak helgen efter det oxå. Sedan är det lugnt ett par veckor, till mitten av mars då det är nytt storkalas med tillhörande tårtbak.

Sedan hoppas jag att jag hinner med massa besök på Öppna, väldigt trevligt. Och snart börjar ju babysimmet! Så mysigt!


Nej, nu tror jag lillfis vaknar snart, och sockerkakorna är klara om 4 minuter.


Kram till er alla.


//Lisa

Av Lisa - 24 januari 2011 14:26

Har tillbringat förmiddagen på Öppna Förskolan, trevligt. Melvin har haft jättekul, lekt med bilar, tågbana, köksgrejer, åkt rutschkana, sjungit, läst och lyssnat saga. Var dock tvungen att avsluta med en vurpa ner från en liten stol vilket resulterat i en fläskläpp. Typiskt!


Väntar på att Mattias ska komma hem, ska strax åka till tandläkaren och laga det andra hålet, så är jag klar för denna gång. Skönt!


Blir mer och mer sugen på att börja träna. Nu vet jag flera stycken som är iväg. Kanske ska ta mig i kragen och komma igång snart... Som en del i mitt nya liv liksom. ;-)


Kram

Av Lisa - 23 januari 2011 19:57

Nu är det några dagar sedan jag skrev. Har haft fullt upp med  att ta hand om två barn och få allt att gå runt. Men det är ett sant nöje.


I veckan har vi varit på Öppna Förskolan både tisdag, onsdag och torsdag. I onsdags var Melvin med, han hade jättekul.


Lucas har lärt sig att rulla runt nu. Från mage till rygg i måndags, Ida och jag blev så glada så vi börja applådera, Lucas blev jätterädd. ;-) Lilla sötis. I tisdags lärde han sig sedan att rull från rygg till mage. Så varje gång man lägger ner honom nu så rullar han över på mage. Sen är han inte lika intresserad av att rulla tillbaka till rygg, då gnäller han i stället.


I fredags var vi på BVC. Båda barnen skulle på koll. Lucas är allt kanon med, nu hakar han på sin kurva igen efter förra gångens svaga viktökning. Melvin hade ju 2,5-årskontroll med språkbedömning, som vi redan visste att han inte skulle klara. Och som sagt, så blev det. Ordförståelsen är det inget fel på alls, men att säga ord ligger han långt efter på. Så kallelse till logoped och hörselkontroll är nu skickat. Hon kollade även om det fanns några tecken på att det skulle kunna vara något annat som påverkar talet, något handikapp tex som påverkas social interaktion. Men hon såg inget uppenbart, han är social och gillar att visa och titta och göra saker tillsammans med andra. Visste jag väl. :-D


Har börjat med dekorationerna till tårtorna till dopet. Det tar ett tag, men jag har iaf en ganska klar ide om hur dekorationerna ska se ut. Har också hittat lite grejer, dukar och servetter, till dopfikat.


Denna vecka kommer bli mer av samma sak. Plus att jag ska till tandläkaren imorrn, och vi ska på kalas på fredag. Eventuellt ett IKEA-besök till helgen. Plus att Lucas ska få provsmaka gröt. Har redan tjuvstartat med lite potatismos, men han visa ingen reaktion ens en gång, bara slicka i sig.


Har oxå kommit på en ny grej jag ska testa för viktminskning from idag. Min syster har varit kanonduktig och inte ätit godis, chips eller druckit läsk nu i fyra månader, och har därigenom gått ner 10kg. Jag har aldrig tidigare lyckats hålla såna löften till mig själv, men jag tänkte jag skulle göra ett nytt försök. Har ju inget att förlora! Kombinera det med helamning och vagnspromenader (ibland med båda barnen=20kg), så ska det väl kunna ge resultat. Tänkte iaf göra ett försök fram till jag fyller. Är ju idag exakt 4 månader tills jag blir 30 (!!!) Får se om jag klarar det. Känns ju lite värre att fuska nu när alla vet om det...


Nej, nu ska jag fortsätta titta på Bones, och gå och fixa lite te.

Av Lisa - 16 januari 2011 21:57

Gått några dagar sen sist. Det går fort, känns som det var igår jag skrev... Men men, inte flera månader iaf.


Lite har iaf hänt. I fredags var vi i stan, Mattias skulle till tandläkaren. Då passade vi oxå på att hämta upp skruvarna från Babyproffsen, och att utnyttja granrabatten från Bauhaus innan den gick ut. Passade på att handla lite hörnbitar till golvlisterna i hallen, kanske kan bli färdiga med dem snart då (bara 3,5 år sen vi flytta in). Sedan åkte vi och hämta upp mitt paket med tårtgrejer, jippi!


I helgen har vi tagit det lugnt. Jag har gjort en sockerpasta-deg men inte hunnit/orkat använda den än. Hoppas jag hinner imorrn... Men jag har iaf gjort nästan klart inbjudningskorten till dopen. Var lite osäker på hur de skulle bli då jag inte fick tag på exakt de papper jag ville ha. Men det blev bättre än förväntat! Riktigt snyggt faktiskt om jag får säga det själv. Har skrivit ut inbjudan och klistrat in, skrivit adress på alla kuvert och satt på frimärken. Det enda jag ska göra är att jag tycker framsidan på korten ser lite tomma ut, så imorrn ska jag till hobbyboden och köpa stickers som det står Välkommen på i guld. Hoppas de har dem! Klistra på en på varje framsida, klistra igen alla kuvert, och sedan slänga på lådan. Jag har oxå börjat leta efter lite grejer till bordsdekoreringen under dopfikat. Förra gången handlade vi på Tårtverkstan i Linköping, ganska dyrt men väldigt fint. Just nu känns det som att vi kanske inte riktigt har tid, och det är ganska träligt att dra in till centrum med två barn och vagn med all snö. Kollar lite alternativ på nätet, och hittade ett kanonställe! Inte allt för dyrt, snabb leverans och väldigt många alternativ vad gäller färger. Blir nog till att göra en beställning i veckan. Måste ner och fixa blommor också, på tisdag efter Klapp och Klangen kanske...


Vi har oxå monterat syskonsitsen i helgen och premiärkört. Gick kanon, Melvin är supernöjd. Han satt så snällt hela vägen ner till centrum och hem igen. Bra att ha, om inte annat fram till snön smälter. Är ju alltid lite extra träligt för dem att gå när det är fullt med snö överallt, och halt.


Javisst ja, något mer som har hänt i helgen är att vi äntligen har fått den stora tvättmaskinen inkopplad. Min morfar har renoverat hemma och passade på att byta ut massa vitvaror bla tvättmaskinen. Det är inget fel på den, men han ville byta den när han ändå höll på. Och vi har pratat ett tag om att vi skulle behöva en större tvättmaskin, vi har kört med våran lilla smala toppmatade som vi införskaffade när vi bara var två och hade ett trångt badrum. Nu är vi fyra, och det är väldigt mycket mer tvätt. Så vi fick den, gratis! Går väl ett tag iaf. :-)


Fick elräkningen oxå, strax över 3000 för 1 månad. Så kan det gå när man vill ha en skaplig temperatur på golvet så Lucas kan leka där, får köra massa maskiner pga liten tvättmaskin, och vi har tagit en hel del duschar om kvällarna när man känt sig ruggig. Bara att bita i det sura äpplet och betala...


Mycket av mina tankar just nu går till februari då vi ska ha dop, och jag har min första tårtbeställning. Jag fixar och planerar. Jättekul.

Nästa projekt som kommer efter det är min födelsedag, jag blir ju 30!!! Har lite ångest faktiskt... Inte för att bli 30, det har jag känt mig som länge och det gör mig inte ett dugg. Men jag vet inte hur jag ska fira. Det är ju inte direkt så jag har så många att bjuda på en hejdundrande fest... Antagligen blir det väl bara som vanligt, middag och tårta med släkten. Men det vore kul att hitta på nåt extra... Hmm...

Sen efter det kommer sommaren, ska bli kul. Då har vi två små grabbar som busar, och Mattias är oxå ledig. Dessvärre ska jag ju tillbaka till jobbet efter det. Vill inte!!! Vill vara hemma med mina små grabbar jämt!


En hel del svammel idag. Nu är jag törstig, nackdelen med amning, så jag ska gå och hämta en flaska vatten. Sedan ska jag gå och hämta upp min lilla son som är på väg ut över golvet igen... Sen ska vi hoppa i säng, i natt bli vi själva för Mattias jobbar.


Kram och god natt.

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards