Alla inlägg under mars 2011

Av Lisa - 17 mars 2011 23:03

Först är det Lucas som leker på golvet. Sedan är det dags för babysim och kanten-övning. Och slutligen är Lucas ute på upptäcksfärd.   


        

Av Lisa - 14 mars 2011 22:41

I lördags fortsatte jag med tårtmakeriet, det gick bra. Testade en ny teckning, att spritsa korgmönster på kanten, och det gick faktiskt jättebra. Visste först inte om jag hade någon sådan tyll hemma, men jag har köpt på mig lite på diverse marknader och hade visst fått med en sån hem. Dessväre var den ganska stor, så det blev en ganska grovmönstrad korg. Men men, det blev helt okej iaf. Sedan började jag med övriga dekorationer, men hann bara en liten bit.

  


Söndag, fortsätta med tårtbakeriet. Lite fler rosor skulle göras, och inser att min förhoppning om att kunna täcka hela tårtorna var väääldigt tidsoptimistiskt. Jaja, tänka om lite snabbt. Men det blev bra iaf, hon verkade nöjd.

    

När tårtorna var klara var det dags för mig och Melvin att ge oss iväg till kalaset. Pappa och Lucas fick stanna hemma då Lucas fortfarande var sjuk.

Kul att få träffa Tess igen (GRATTIS PÅ 30-ÅRSDAGEN), blir allt för sällan nu för tiden. Men så är det väl, när man är vuxen och bor på olika ställen och har olika liv. Kul att äntligen få träffa mannen i hennes liv också, även om vi inte hann prata så mycket. Jag ägnade en stor del av tiden åt att passa Melvin, inte för att han egentligen behövde passas, men det fanns två andra små yrväder som lekte lite vildare än Melvin, och jag ville kolla så inga olyckor hände.


Idag har vi varit hemma. Lucas är bättre, febern är nästan helt borta, men han har fortfarande kvar den hemska slemhostan. Men vi börjar se en ljusning. Idag har han haft ork att leka lite mer, alltid kul att se. Och på eftermiddagen har jag varit själv med barnen då Mattias jobbat.


Nu ska jag sätta mig och äta varm smörgås och dricka en tredje mugg te. Te är min nya drog nu när jag skippar läsken (och godis). Är uppe i 1,5 månad nu, hurra för mig. Har inte hänt så mycket mer med vikten, har märkt att jag har bytt ut mot mat istället. Men samtidigt, det är ingen brådska. Känner mig bara glad att jag har slutat med läsk och godis som bara är onyttigt! Maten får vi ta som nästa steg. Och nu när våren är på väg så kommer det också bli en hel del vagnspromenader, då kommer jag ju få in lite mer motion oxå.


Kram och godnatt

/Lisa

Av Lisa - 12 mars 2011 16:27

Återigen ett tag sen sist.


I måndags fixade jag så biljetter till Metallica, ska bli så najs! Jag och Mattias ska åka iväg själva, en liten resa på tu man hand, åka tåg och bo på hotell. Mysigt!

Sedan var vi hemma resten av måndagen och tog det lugnt.


I tisdags var det dags för Öppna Förskolan för mig och Lucas, och dagis för Melvin. Mattias fick gå hem tidigare från jobbet då det brann där nere, så därför skickade jag honom till dagis för att hämta upp Melvin och jag och Lucas var kvar på Öppna lite till. Mysigt.


I onsdags var jag med jobbet och lyssnade på en föreläsning om den nya läroplanen. Intressant, men inte mycket nytt. För oss som inte jobbat med läroplanerna innan Lpo94 så känns det ju inte så speciellt, mycket var ju samma bara mer strukturerat. Men en del som jobbat ganska länge kanske tycker det är en så stor omställning som hon ville få det till. Jaja...

Mamma var barnvakt åt Lucas, det var lite nervöst innan. Men det hade gått kanonbra. Han hade ätit en hel flaska vid 2 tillfällen, kanonbra! Och på lunchen kom de förbi en sväng så jag fick amma (och mysa lite...). ;-)

Trevligt var det iaf att komma ut och prata lite med vuxna människor, och inte bara prata smakportioner, sovtider och diverse annat bebisprat.


Torsdagen var det fullt upp! Först lämna Melvin på dagis, sedan iväg till Babysim. Lucas sov bara ett par minuter på vägen dit så han var jättetrött när vi kom dit, men vi var lite tidiga så han fick sova en liten stund i mina armar. Mysigt! I med lite mat och han var en kanonglad liten kille hela tiden. Och vi gjorde våra första två dyk, inga problem där inte. Han bara skaka bort vattnet i ansiktet och sen log han som vanligt. Han tycker det är jättemysigt.

Efter simmet åkte vi hem, Lucas sov, och jag fick lite mat i magen. Gav även Lucas lite gröt och testade lite morot igen efter det. Och hör och häpna, han åt det med stor aptit. Funka på 4e försöket alltså. Sedan var det dags att packa lite mellanmål till Melvin, och åka och hämta honom på dagis. Ner på centrum för ett litet studiebesök hos frisören. Det var verkligen dags för Melvin att klippa sig igen, så då tänkte jag att vi testar att klippa honom där jag klipper mig.

Sedan vidare till Öppna Förskolan, där Melvin för första gången var med och gjorde rörelserna till sångerna. :-) Sedan lite mellanmål och tillbaka till frisören för klippning. Det gick faktiskt riktigt bra, klippte kort denna gång och han ser genast mycket äldre ut!

Sedan hem och börja förbereda för helgens tårtbak. Gjorde en tårtbotten (som misslyckades nåt så katastrofalt) och två av tårtfyllningarna. Skulle egentligen gjort en botten till, men orkade inte...


Fredag, första morgonen vi inte behövde ställa nån klocka. Och givetvis vaknar båda grabbarna kvart över sex! Så det var bara att gå upp. Syster yster kom förbi en sväng och underhöll barnen medan jag fortsatte med tårtmakeriet. Tyvärr så har nu Lucas blivit sjuk och fått feber som pendlar mellan 38,5 och 39,1. Sen har han även en slemmig hosta... Men men, han sover lite extra och är lite grinig, men han äter som han ska och försöker vara med så jag är inte så orolig.


Lördag. Än så länge har vi tagit det ganska lugnt. Lucas är fortfarande dålig och mina andra grabbar var iväg och simma. Snart ska jag sätta igång med tårtmakeriet, väntar bara på att smöret ska mjukna. Då ska tårtan fodras, och sen när Melvin gått och lagt sig ska jag täcka och dekorera den.


Har oxå fått en till tårtbeställning, i juni. Nu är det lugnt ett tag, inga tårtor planerade förrän i maj. Men då är det fullt upp!


Här är vår nyklippta kille

  


Kram

Lisa

Av Lisa - 7 mars 2011 10:23

Har fixat biljetter till Metallica! 3e juli åker jag och Mattias till Göteborg för en kväll med hårdrock och en natt på hotell. Och givetvis barnfria!!! Nice!

Av Lisa - 6 mars 2011 10:48

Fortsätter lite på gårdagens, hade inte tid att sitta så mycket så jag hann inte få med allt.


Lucas fick sin andra omgång med sprutor på BVC i veckan. Blev ingen reaktion efter denna gång heller, mer än tårar vid själv spruttagandet. Melvin fick feber och blev hängig i ett par dagar, så det är ju en positiv överraskning.

Han ligger fortfarande precis efter i sina kurvor, inget så vi ska vara oroliga, men han behöver troligtvis lite mer matigt i kroppen. Inga problem för mig, iaf inte om han nu ville äta lite mat också. Och sen håller mina tuttar på att explodera iofs, då han bara småäter från mej.

Matställningen då, så här ser det ut just nu:

- Gröt: Guds gåva till bebisar enligt Lucas

- Ärtor: Skitäckligt, spott och fräs och grimaser.

- Morot: Skitäckligt, rysningar och hulkar.

- Päron & Aprikospure: Skitäckligt. Grimasera och börja nästan gråta.

Känns inte riktigt som att han har tillräckligt stor variation på sina matvanor än, för att jag ska kunna sluta amma, han saknar lite delar från kostcirkeln.   


I torsdags var jag och Lucas och simma, han ÄLSKAR det. Inga större problem där inte, förutom att han har en förmåga att vilja slicka i sig massa vatten. Allt ska ju in i munnen just nu, och vatten är ju jättelätt att få in tycker Lucas. Så han flyter omkring med tungan ute... Så söt!

Jag var även på jobbet för lönesamtal. Känns som att det gick bra, men man vet ju aldrig. Fick också höra lite möjligheter hur det kan bli inför hösten, låter faktiskt väldigt bra. Återkommer med mer info när det är klart.


I fredags tog jag och Lucas en liten mysig förmiddag bara han och jag när vi lämnat av Melvin på dagis. Då åkte vi till Maxi och käka frukost och titta på folk. Sedan handlade vi lite mat och grejer som behövdes handlas hem. Lucas var nöjd och glad hela tiden, log åt (nästan) alla gamla tanter som prata med honom. Vår goa glada kille det här.   


Melvin däremot, han är nu äntligen frisk.Har varit på dagis denna vecka, och även på Öppna Förskolan. Han är ju lite rolig vår kille, när han är ute bland folk, tex dagis eller Öppna, då är han till största delen tyst. Men så fort vi kommer därifrån då börjar han tjattra. Hela vägen hem från dagis brukar han bubbla oavbrutet tex, antagligen berättar han vad de gjort. På sångstunden på Öppna sitter han knäpptyst och ler, hemma så kan han rörelserna till i stort sett varenda sång och vill att vi ska sjunga hela tiden. Men lite fler ord börjar komma nu, nu säger han tex Apa, Akka (anka), Tut tut (tåg), Gä (gröt), Ella (kompis), Ida (moster Ida), Hej ja (hej då). Säkert några fler ord han lärt sig nyligen, men kommer inte på just nu. Nu har vi iaf fått tid till logoped, den 23e. Så det tog alltså 2 månader från remissen skickades.

Melvin ska oxå iväg och klippa sig nästa vecka, håret blir svinto direkt som det är just nu. Får se om nya frisören tycker att det skulle se bra ut om vi klippte det lite kortare. Jag vet att han inte har så tjockt hår, men så som han har nu blir det tovigt direkt!


Nästa vecka ska jag få vara barnledig några timmar. Ska iväg med jobbet, vara med på en studiedag inför hösten. Kommer ju nya läro- och kursplaner, vore ju bra om man var med vid uppstarten av arbetet inför hösten. Så mamma ska komma och vara barnvakt. Vi får väl se hur det går... Är mest orolig för maten... Lucas alltså, Melvin ska vara på dagis.


Och ja, i sommar vet jag vad jag vill göra. Jag vill se Metallica!!! Vi hade tänkt gå förra gången de var här, men det var Melvins 1-årsdag (eller iaf den helgen), så vi strunta i det. Men iår, då jävlar. I morrn släpps biljetterna, ska hänga på direkt och hoppas vi får tag på biljetter. Och mamma har lovat vara barnvakt då, så vi kan sova över på hotell också. Första natten borta utan båda barnen!!! Iofs kanske vi har båda sovande borta när jag fyller... Men Lucas är ju 9 månader då Metallica kommer, så det ska väl inte vara några problem... Melvin har ju sovit borta förut, så honom är jag inte orolig för.


Nej, nu orkar jag inte skriva mer...


Kram på er alla

Av Lisa - 5 mars 2011 12:53

Så, då är vi inne i mars. Nu är det dags för vår. Jag älskar vintern, och tycker det har varit fantastiskt med snö så länge. Men nu börjar till och med jag få lite vårkänslor. Längtar tills man kan gå långa promenader med vagnen och kika efter vårtecken, utan att behöva ta i så man blir grön när man tar sig över diverse snövallar och ojämt skottade gångvägar.


Lucas har nu börjat få lite vanlig mat. Har inte testat så mycket än, fick ju ett rejält bakslag med flaskmatandet då han bara tvärvägrade helt plötsligt. Men gröt däremot, det är livet tycker Lucas. Så två mål har vi nu bytt ut, ett på förmiddagen och sen det sista målet för kvällen. Och det har resulterat i att han sover en mycket längre period på natten, JIPPI! Inatt åt han första gången kvart över 5, och då hade han ätit gröt och lite tutte vid 22!!!

Så än länge står det alltså:

- Gröt: Guds gåva till bebisar enligt Lucas

- Ärtor: Skitäckligt, spott och fräs och grimaser.

- Morot: Skitäckligt, rysningar och hulkar.

Men när han får gröt då gapar han som en svalunge, och ser jättebesviken när portionen är slut...


Kram, nu ska jag se Cake Boss

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards