Alla inlägg under november 2008

Av Lisa - 26 november 2008 18:59

Återigen har det gått ett tag.


Maten funkar jättebra med Melvin. Vi har testat gröt *blä*, potatis *mums*, morot *mums* och ärtor *jättemums*. Ska köpa hem lite på fredag så vi kan testa lite mer sorter, är ju jätteskojigt. Melvin börjar bli jätteduktig på att få in maten, han riktigt dyker på skeden nu. Men ibland vill han kladda lite och då om mamma och pappa inte är tillräckligt snabba kan man se ut som nedan *hihi*


Idag har vi varit på BVC och kollat av vikten nu när vi äter riktig mat. Melvin väger nu 6550g och är 66,5cm lång. Så nu var Birgitta på BVC nöjd. Han har alltså på två veckort gått upp 235g och växt 1,5cm, inte illa. Efter det åkte vi till IKEA med mormor och morfar, vi skulle handla lite nya möbler till vardagsrummet och behövde hjälp med släpkärra då vi inte har dragkrok. Det gick bra förutom att inte alla dörrarna till bokhyllorna fanns inne, men de kanske vi kan ta i bilen lite senare.


I torsdags var vi på Öppna förskolan igen, det gick JÄTTEBRA. Melvin var glad och trevlig hela tiden. Jag har kommit på att jag måste gå så pass tidigt att han hinner sover ca 1 timme innan vi kommer dit. Så då gick vi redan klockan 12 hemifrån, och var inte där förrän ca 13.15 Då var Melvin pigg och glad i flera timmar. Så imorrn blir det nog samma sak.


I helgen var jag jättepysslig. Bakade bullar och bröd och två sorters kakor. Och fixade 12 matlådor till veckan. Superskojigt.


I söndags och måndags kväll fick Melvin för sig att han skulle somna vid sju, för att vakna igen 1-2 timmar senare och vara vaken i ett par timmar. *suck* Inte speciellt roligt då Mattias jobbar förmiddag och behöver sova skapligt. Men Melvin var skitglad och ville leka "hoppa hoppa". Däremot så åt Melvin sitt sista mål vid nio i måndags, och vaknade inte förrän vid 6, vilket alltså gav ett uppehåll på 9 timmar!!! Jag och Melvin har kommit på att om han äter från BÅDA brösten så sover han längre, men förut har han inte velat ha mer efter ett bröst. Jättetrevligt att han kan hålla sig så länge, förutom för mej som har sprängfulla bröst som läcker överallt (BH, sängkläder, mej själv). Men det är väl en omställningsgrej. Igår kväll tyckte jag att Melvin skulle sova vid 10 när vi skulle gå och lägga oss. Det tyckte inte han... Men efter 10 minuter intensivnattning med smek på huvudet och hålla handen så sov han så gott. Och matningen höll uppe mellan 9 och tio över 5. :-)

Idag har vi testat att äta på båda brösten varje mål, och även om han inte äter så mycket från andra bröstet så blir det iaf lite mer. Och då behöver han heller inte mat var 1½-2 timme, utan kanske kan hålla sig 3 timmar ibland. Superskönt.


På lördag fyller Mattias, då blir det kalas här. Så innan dess ska jag hinna baka, handla och förhoppningsvis städa lite. Kanske hinna med lite gardiner också om Mattias fixar fönstren.


Kramar om alla och avslutar med en bild på en glad 4 månaders Melvin

Av Lisa - 18 november 2008 10:14

Hej alla glada


Fortsättning på maten: Gröt prövade vi i tre dagar. När vi insåg att dag tre gick värre än dag tre, med konstanta kväljningar tyckte vi så synd om lilla Melvin så vi kom fram till att vi testar något annat. Det är ju inte så att han MÅSTE äta gröt först, det var ju bara kul att testa. Så vi bestämde oss för att testa lite potatis i stället. OCh det gick MYCKET bättre. Inga kväljnigar alls, och nu har han ätit det i tre dagar och tycker det är mums. Han har kommit på att om han gapar får han mer, och nu är det inte alls lika mycket som hamnar utanför. Vissa skedar hamnar inget utanför. :-) Så nu går det jättebra. Vi kör väl ett par dagar till med potatis, sedan ska vi testa morot. Ska bli skoj.


I fredags hade Melvin lite feber. Inte mycket, men nån halv grad över vad han brukar ha. Och det märktes på humöret.  Vi får se vad det blir av detta... Febern försvann, men han är fortfarande lite grinig ibland.


På babysimmet igår var det jätteskojigt. Jag var orolig innan för Melvin var trött och grinig, ingen feber dock. Har som vanligt hållit på och vaknat under natten för att gnälla, och vaknade tidigare än han behövde. Så lagom när det var dags att åka var han sur och gnällig. Typiskt! Men jag tänkte att vi åker väl dit och ser hur det går, det är ju inte värre än att vi får åka hem igen. Men bara vi kom ner i vattnet blev han jätteglad  och plaskade och simmade för fullt. Idag var han om möjligt ännu gladare än vad han varit de andra gångerna. Och idag simmade han på rygg med knappt något stöd alls, bara lite löst under huvudet. Han fick därför lika mycket vatten över ansiktet som över resten av kroppen, men det blev INGEN reaktion. Därför ville läraren att vi som kände för det skulle få testa att dyka våra bebisar, så det gjorde vi allstå igår. Hon sa att det var ganska tidigt att göra det redan på tredje träffen, men det gick hur bra som helst. Melvin reagera inte alls på det, bara blåste bort vattnet och fortsatte sprattla. ;-) *mammas duktiga kille* Och under tiden han simma på rygg låg han och prata och skratta, vilket han bara gör när han är riktigt glad.


Igår kom korten vi tog på IKEA på höstlovet. Vi bestämde oss för att skicka tillbaka alla korten utom det vi betalat för, vi kan ju faktiskt skanna in det och skriva ut egna själva. Istället för att betala över 600:- för korten. Men gulligt blev det.



Den nya grejen Melvin kommit på nu är "grodhopp" Väldigt roligt tycker Melvin, väldigt jobbigt tycker mamma och pappa som måste sitta och hoppa honom *träningsvärk i armarna*. Men han skrattar högt varenda gång, så vad gör man.


Just nu är jag inne i en bakar/fixar-period. Håller på och syr julgardiner, Mattias tvättar fönster. Och i förrgår bakade jag Bullar och igår bakade jag Mjuk saffranskaka och Rosenbröd. Idag hinner jag inte baka för jag ska färga mammas hår, men imorrn kanske jag hinner lite. Vill baka mer bröd, och fixa lite matlådor. Och även börja fixa lite av julmaten och frysa in, tex Jansson och Köttbullar. Tycker det är himla skojigt, men det tar sån tid. Och med Melvin så blir det ju extra svårt, då måste ju Mattias vara med, och så måste man bryta för amning varannan timme, och lite gos. Och Melvin har fortsatt att vara lite gnällig till och från, kanske är för att han sover lite dåligt, eller håller på att bli sjuk, så då vill man ju gosa lite extra. Men det är ju över en månad kvar till jul, så lite ska jag väl hinna. Fast först kommer ju Mattias kalas, nästa helg. Han kommer bli SÅÅÅ glad för sin present!


Nej nu ska jag passa på och bära ner symaskinen medans Melvin sover, så jag kan sy klart gardinerna sedan när Melvin har vaknat och ligger på filten.


Kanske ska passa på att fixa mig lite att äta, är vrålhungrig. När jag inte småäter godis hela tiden blir jag så hungrig jämt. Men det är ju kul på vågen. I helgen såg det inte roligt ut, hade hoppat upp lite över vad jag brukar pendla mellan. Men nu har jag minskat två kg sedan den hemska vägningen i helgen, och ligger inom mitt normala spann. Sedan vore det ju kul att gå ner under detta spannet, men en sak i taget.


Kram på er alla, och en liten extra hälsning till Inger och Lasse i Trinidad om ni läser det här. ;-)

Av Lisa - 14 november 2008 13:10

Så var vi då på BVC i onsdags. Jag hade ju hoppats att Melvin skulle växt en hel del, men tji fick jag. Bara 6315g och 65cm, inte mycket alls sedan sist. Det var väl inte så att Birgitta på BVC var orolig, men vi behöver nog introducera lite vanlig mat till Melvin. Jag har iofs mer än nog med mjölk,  men Melvin behöver tydligen mer. Han har till och med börjat vakna mer på nätterna, inte mindre som vi hoppats, för att han vill ha mat då med. Inatt vaknade han så många gånger som 4 för att att, sista gången höll jag på att börja tjuta av trötthet. Ca 2,5 timme mellan varje matning, PÅ NATTEN! *suck* Så i onsdags testade vi alltså vanlig mat för första gången, det fick bli Majs och havregröt. Första skeden blev ett "hmm, vad är det här" och en fundersam blick. Den andra skeden blev "usch" och åkte ut jättefort. Den tredje blev "blää" och kväljning. Jaja, första försöket. Igår testade vi igen, då gick det bättre. Det mesta åkte ut, men lite hamna i magen. Får se hur han reagerar idag. :-)


Igår var jag äntligen och fixade Mattias födelsedagspresent, han kommer bli SÅÅÅ glad. Lite dyrare än jag tänkt, men det får gå. ;-)


Nu är det äntligen fredag så det är snart helg och Mattias kan lösa av mig lite med Melvin. Det behöver jag!!! Och han slutar om 1,5 timme, JIPPI!!!


Kram på er alla

Av Lisa - 11 november 2008 23:26

Det är på tok för sällan som jag skriver i bloggen. Kanske för att jag inte har så mycket att skriva egentligen. Visst, jag själv tycker att massa saker händer hela tiden, främst med Melvin, men andra kanske inte är så intresserade av att Melvin idag lyckades rulla över till magen 4000ggr istället för 2500ggr som igår. ;-) Och att han bara gnällde 3775 av dessa ggr över att han ville vändas tillbaka direkt. Men som mamma till detta lilla underverk så händer det saker.


Iaf, nu har vi börjat på babysim, och Melvin ÄLSKAR det. När han väl ligger där på rygg, med mammas hand under huvudet, sparkar han som en tok. Det som vi tidigare sett i badkaret som glädjeyttringar, är alltså tydliga tecken på att vi har fått ett blötdjur. Melvin VILL simma. De andra barnen i gruppen är lite mer lugna, lite mer försiktiga när det gäller bensprattel. Melvin, från första sekund på rygg, knyter nävarna, börjar veva upp lite fart med armarna, biter ihop käkarna, och drar igång sparkandet med benen. Han är som en liten motorbåt. Jag ser framför mig när han har fått lite mer koordination på benen, hur han far omkring som en liten radiostyrd båt på vattenytan. De andra ställningarna i vattnet går väl också an enligt Melvin, iaf  i början av passet när han fortfarande är skapligt pigg, men sista tio minuterna funkar bara ryggläge! Och i måndags fick han vatten över huvudet utan protest av snälla simfröken. Så skojigt! För alla som har små barn, eller väntar, gå på babysim. Det är så roligt!!!


I övrigt så fortsätter Melvin att äta strumpor, gott tycker han. Han har även lagt till filtar, tröjor, leksaker, pekböcker, overall, jacka och mössa i sin diet. Inte för att jag vet om han får i sig så mycket näring den vägen ;-) men jag tror han har gått upp lite mer i vikt nu iaf. Han börjar få en riktig liten kulmage, och lite mer hull på låren. Vi ska till BVC imorrn, få se vad Birgitta säger. Och jag tror han har växt massor också, han håller på att växa ur en del av kläderna i 62, och kläderna i 68 kan han ha även om han kan växa lite till i dom.

Han har också kommit på hur man rullar runt till mage. Och det gör han MASSOR. Hela tiden i stort sett. Dessvärre har han glömt bort hur han rullar tillbaka, så när han blir trött på att ligga på mage så skriker han argt så vi får hjälpa honom tillbaka till rygg. Men för varje dag som går orkar han längre och längre på mage, och snart kommer han väl på hur han vänder tillbaka själv också. Fantastiskt roligt att se iaf, även om han kan bli lite tröttsam när han skriker. För du kan ju inte tro att han ligger kvar på rygg om man hjälper honom tillbaka, utan innan du ens hinner blinka ligger han på mage igen (och skriker alldeles strax på nytt).

Här är ett litet bildbevis:



Förra veckan var vi på Öppna Förskolan och gjorde målade fotavtryck, det var superskoj. Sedan skulle vi vara kvar till sångstunden, men lagom när det började var det sovtid för Melvin, så då gick vi en sväng istället.


Och appropå eventuell mjölk- ägg allergi, det är det inte. Trots att jag ätit både och är Melvin fin i huden. Han blir lite torr stundvis, tex efter bad, men troligtvis har han bara känslig hud. Så vi fortsätter och smörjer in varje morgon och kväll, har blivit en del av rutinerna nu, och han är nu riktigt bebislen. :-)


Glada nyheter vi fått är att Mattias får ha kvar jobbet! Han fick inte sparken nu i senaste omgången med varsel, och då var det ändå en hel del som jobbat längre än honom som fått gå. Men Mattias har ganska bred kompetens och har jobbat på de flesta avdelningarna och kan dem, så han blir ju lätt att flytta runt om de behöver flytta om lite över avdelningarna, vilket de kommer göra.


Nej nu kommer jag inte på mer att skriva, det är som vanligt långt ändå...

;-)

Avslutar med en lite bild på vår älskade Melvin. Kram på er alla

Av Lisa - 11 november 2008 11:52

Då har man varit och klippt sig. Måste bara visa nya frillan. Ska se om jag hinner skriva ett längre inlägg senare ikväll, när Melvin sover...


Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards