Alla inlägg under augusti 2009

Av Lisa - 25 augusti 2009 21:13

En sak jag glömde skriva i lördags var att Melvin ramlade ner för trappen i fredags. Han och Mattias var på övervåningen, där vi äntligen har fått dit en grind. Tyvärr har vi än så länge inget lås på grinden, men den är lite för lång så det syns inte. Förut har inte Melvin tittat så mycket på grinden, utan mest bara gått förbi. Men i fredags hade han tydligen (väldigt tyst) dragit upp grinden och börjat försöka gå ner, för att sedan ramla HELA vägen ner. Mattias hade bara hört dunsarna och hittat honom storgråtande nere vid andra grinden. Jag kan inte ens ana hur Mattias kände, jag fick själv hjärtslag när han berätta det på telefon efter jobbet. Men som tur var hade allt gått bra. Melvin grät hysteriskt i typ fem minuter, sen lugna han ner sig och ville leka och allt var som vanligt. Det enda som märktes var två blåmärken/skrapmärken i pannan, och dom har nu nästan försvunnit helt.


I fredags eftermiddag åkte vi och storhandla mat och hämtade upp Ida. Ida ville ha lite hjälp med skolarbete, och det är lättast när hon är här. Plus att hon fick träffa Mellebus.


I lördags var vi alla på IKEA på dagen. Vi handlade lite hyllor med lådor för Melvins leksaker som ligger ÖVERALLT! Och när vi var där såg vi att Stjärnstudio var där, så då passa vi på att ta (nästan) ettårsfoto, trots blåmärken ;-) På kvällen sen hade Mattias besök av två kompisar, och de spela tv-spel. Det var då jag passa på att blogga.


Nu är veckan igång igen, fullt att göra om dagarna. Idag var jag inte hemma förrän 18.20 för vi hade AT-möte till klockan sex. Usch vad jobbigt!


I helgen ska jag och Mattias mysa lite med levande ljus, god mat och vin. Ska bli gott!!!


Kram på er alla.

Av Lisa - 22 augusti 2009 23:25

När vi kom hem från semestern var det augusti, eller nästan iaf. Snart var det dags för mig att börja jobba, och för Mattias att verkligen gå på pappaledighet på heltid. Men några dagar var det kvar.

Vi har börjat med "äta själv"-träning till Melvin men det går inte så bra, för han är inte så intresserad av att äta. Jag kan sitta med honom en längre stund, men inte en enda gång för han handen till munnen, bara geggar runt med handen och känner på konsistensen. Men det är väl en fas antar jag...


Det var dags för ett besök på BVC igen. Denna gång var det storbesiktning med läkarbesök och sprutor. Melvin är nu 79 cm lång och väger 10355 g. Vår lille kille blir stor. Och han protestera inte när läkaren undersökte, och allt såg bra ut. När sprutorna skulle tas fick han dem samtidigt, en i varsitt lår, och då blev det liv på luckan. Men det är ju inte så konstigt. Men när han lugna ner sig satte vi ner honom på golvet så han fick gå runt och inspektera, då blev allt jättebra igen. Och nästa gång han ska dit får Mattias gå själv, för då jobbar jag. *snyft*


Lite småsaker hann vi med innan semestern var slut, bland annat Skänninge Marknad.  Vi hade också ett kalas för tre olika saker. Melvin som fyllde ett, Matilda som fyllde 3, och lilla Anton som kommit till världen. När man såg hur liten Anton var så inser man hur stor Melvin blivit.

  

Men sedan var det då dags för mig att börja jobba igen.

Denna gång blev det ny skola, nya kollegor och ny klass. Pga olika omorganisationer och ombyggnationer fick jag inte vara kvar på mitt gamla jobb i år, men förhoppningsvis får jag komma tillbaka nästa läsår.  Men nu är jag i en sexa, och har undervisning i ytterligare två sexor. Och jag måste säga, att av det jag sett hittills, så kommer jag att trivas utmärkt. Och dessa sexor kommer till nästa läsår flytta över till min gamla arbetsplats, så förhoppningsvis får jag följa med dem tillbaka.


Och så får vi väl se hur det blir. Mattias och jag har väl börjat prata lite om när det blir dags att skaffa syskon till Melvin, men inget är bestämt än. Men tankarna finns där…


Nej, nu har jag uppdaterat klart för tillfället. Nu ska jag nog snart gå ner och joina grabbarna i deras spelkväll… Eller också går jag och lägger mej… Kram på er alla!

Av Lisa - 22 augusti 2009 22:42

När vi hade haft storkalaset för Melvin blev det dags för vår första semester som barnfamilj. Bilen lastades full, så full att lite fick hamna i mormor och morfars (min pappa med fru) bil. In med mej Mattias och Melvin,  sedan bar det av norrut.

För vi skulle fara till Dalarna, där vi hade hyrt en stuga i en vecka.

Det visade sig när vi kom dit, att det skulle bli en regnig vecka, men vi hade trevligt ändå.  Och trots att det var första gången Melvin sov borta gick det jättebra, även om han bökade lite mer än när han är hemma (hemma bökar han nästan inte alls, bara enstaka ggr).

Tilll att börja med åt vi färskt bröd till frukost nästan varje morgon. I centrum av Rättvik (där vi bodde) finns det ett litet kondis dit jag åkte de flesta mornar och köpte nybakt frukostbröd. Det var väldigt lyxigt och något man inte är bortskämd med i vanliga fall. Här blir det oftast vanlig Skogaholm som köps hem när vi storhandlar och fryses in. Så färska frallor (som jag ville ha) var verkligen MUMS!

En morgon när vi satt och åt frukost hade vi besök utanför köksfönstret.

Vi ägnade dagarna åt att åka omkring och titta på lite sevärdheter. Bland annat var vi på några olika utkiksställen vilket det finns gott om i Dalarna. Vi var även i Nusnäs och tittade på dalahästtillverkning. Där passade vi på att köpa en dalahäst till Melvin som minne, och att ta lite fina kort på de stora dalahästarna utanför.

Melvin fyllde år vår andra dag i Dalarna så det firade vi med tårta och paket (igen). Melvin tyckte det var jättekul med nya leksaker igen och röjde runt med liv och lust i stugan.

En dag var vi ute och titta på en fäbod ute i skogen. Melvin tyckte det var jättekul och ville gå fram och titta och känna på alla djuren. Iaf de små djuren som höns, katt och kanin. Kaninen allra helst fastna Melvin för, han stod säkert femton minuter och tittade på den lilla kaninen, pratade med den, peta in gräs genom gallret och gick runt. Sedan började det regna och vi bestämde oss för att gå tillbaka till bilen. Då börja han gråta för han hade så kul!

 Vi var också uppe vid Rodelbanan och tittade, och där passade Melvin på att leka i sandlådan. Det var JÄTTEKUL!

Under tiden vi var i Rättvik började Classic Car Week, så vi fick se massor med gamla bilar.

Resan till och från Rättvik gick faktist ganska bra, även om Melvin bitvis tyckte det var långtråkigt i bilen. Och jag kan iofs förstå honom. I hans stol sitter han ju helt fast. Men som sagt, det gick bra, och vi börjar redan fundera över nästa sommars semester.

 När vi kom hem hade vår husvakt Ida varit snäll och vattnat alla blommor och tagit in och sorterat all post. Smidigt!

Av Lisa - 22 augusti 2009 22:24

Så kom då dagen D, eller iaf 1årsdagen för dagen D. D som står för ”Dagen då Melvin kom till oss!” När jag tänker tillbaka så är det inte riktigt klokt, vi har haft Melvin hos oss i ett helt år! Känns ibland som att det bara har varit några veckor, möjligtvis en eller ett par månader. Men inte ett helt år. Men å andra sidan, har jag svårt att se tillbaka på hur livet var utan honom. Melvin hör hemma hos oss, och har alltid funnits här. Det är konstigt, en paradox verkligen. När jag funderar över vad jag gjorde under all tid hela dagarna så känns det overkligt.

 

Två dagar innan Melvin fyllde ett år hade vi storkalas. Eller vi tjuvstartade dagarna innan med lite mindre kalas, där vi bjöd över lite vänner på fika och tårta. Till exempel bjods det på denna tårta som är mitt första försök med spritsad kristyr som dekor på tårtan. Insåg hur MYCKET jag måste träna...

 

Men till det stora kalaset kom nästan alla i hela släkten, iaf de som vi umgås med. Och Melvin blev alldeles överväldigad, och lite blyg. ;-) Som vi hade räknat med blev det väldigt många paket, mest leksaker, så Melvin hade att göra. Det som blev poppis först var legot, gräsklipparen och hans blåa BobbyCar.

 

Melvin fick äta sin egen tårta, vilket han gjorde med glädje. Eller rättare sagt, Mattias fick mata honom för han bara peta lite på den, men han tyckte den var mumsig.

 

Vi andra åt tårta och smörgåstårta, hemgjort förstås.

 

Det var trevligt att alla kom, och Melvin blev glad för allt. Så vi säger Tack så mycket!

Av Lisa - 22 augusti 2009 22:04

Kort summering av sommaren

Mattias började sin semester som sakta men säkert övergick i pappaledighet, vilket gjorde att jag blev tvungen att börja jobba igen efter ett års ledighet. Gav väl lite ångest, men vi fick ju iaf en lång skön semester tillsammans. Och eftersom jag jobbar som lärare fick jag ju ytterligare lite tid innan jag återgick i aktiv tjänst, då jag hade sommarlov.

 

Sommaren tillbringade till största delen hemma. Vi trivs bra där vi bor, och kunde njuta ordentligt av vår altan då vi/jag äntligen fixade till grinden så Melvin kunde vara ute och leka där.

Vädret var väl sådär. Då jag bränner mig väldigt lätt vill jag inte ha för soligt om vi ska vara ute någon längre tid. Brukar till och med smörja in mig med Melvins solskyddskräm som har faktor 50. Och om det regnar är det ju inte speciellt kul heller. Denna sommar har till största delen varit antingen jättevarm eller jätteregnig, så vi har mest varit hemma. Men det har varit jätteskönt.

Melvin har invigt sin lilla pool  som vi köpte åt honom i Ullared, den var en höjdare!


Melvin har också lärt sig gå. I början av juli började han knata runt till sin egen stora glädje, och vi blev givetvis också jättestolta.

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards