Alla inlägg under maj 2012

Av Lisa - 7 maj 2012 20:46

Maj är en ganska intensiv tårtmånad då både mamma, pappa och jag fyller. Sedan har vi också lite släkt och vänner som ber om tårtor. Men jag säger som jag brukar, jag hjälper alla jag kan och orkar. :-)


Här iaf

Först ut är en Rapunzel-tårta till en liten 4-åring. Stod i valet och kvalet om jag bara skulle göra en platt bild på (se Hello Kitty-tårtorna). Men nu var det ju ett tag sen jag skulptera, så jag var sugen. Är inte jättebra, har aldrig varit, men om jag har tänkt att satsa mer på tårtorna och göra ett företag av det så måste jag ju träna. Och Mattias jobba natt, så jag var ändå själv på kvällarna. Var jättekul faktiskt, även om sockerpastan sjunker ihop lite så hon ser lite rundare ut än vad hon var från början. Men jag är riktigt nöjd faktiskt.

Ljus botten, fylld med Ahlgrens bilar och Jordgubb.

Fodrad med smörkräm och täckt med marsipan.

Alla dekorationer är gjorda i sockerpasta.


Den andra tårtan var mammas tårta. Mamma ville även detta år ha en "Östgöta-tårta" så det fick det bli. Kanske inte en riktigt äkta hela vägen igenom, men fyllningen iaf. Och mamma ville ju också ha marsipan runt tårtan, så då har jag ju fått lite övning i det. Känner mig faktist riktigt säker på det nu, även om jag tycker att det torkar lite snabbare än sockerpastan och därför är svår att få till snygga lock.

   

Ljus botten

Första lagret: grädde, hallonsylt

Andra lagret: grädde, blåbär, hallon

Fodrad med grädde

Täckt och dekorerad med marsipan


Till fredag ska jag återigen göra en ny tårta, denna gång till pappa. :-)


Kram

Lisa


Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards