Alla inlägg under mars 2009

Av Lisa - 29 mars 2009 23:50

Lille killen blir stor 

Idag fick vi oväntat barnvakt. Min mamma och Connie skulle komma hit och hälsa, träffa Melvin och ta en fika. Då frågar de om det går bra att ta med Melvin på en promenad, givetvis sa vi, och om han kan stanna hos dem en stund efteråt. När de gått stod jag och Mattias bara och titta på varandra, vad hände liksom. ;-) Vad skulle vi hitta på, så ovant det kändes. Men vi kom snabbt på att vi skulle sätta fast bokhyllorna i Melvins rum, lite svårt att göra med honom krypandes runt fötterna. Och sedan spelade vi lite dataspel, som vi brukade göra innan Melvin föddes. När jag sedan ringde bort för att kolla om allt gått bra, så blev vi bjudna på middag. Mysigt! Och allt hade gått jättebra med Melvin.

 Förra fredagen blev han 8 månader, shit vad tiden går fort.

Han växer och frodas, och är en riktig liten upptäckare. Han har nu lärt sig att sätta sig själv, och även att åla framåt med hälp av armarna. Han kan även krypa, med sprättande armar och ben, om han vill. Men envis som han är så ålas det mest.

 

Nya grejen han kommit på är att klättra mot möbler, och resa sig upp till stående. Han kan då gå några enstaka stapplande steg utefter möbler, när han vill nå något. Och han får sååå långa armar som sträcker sig långt in på bordet.

 

Tänder, fortfarande bara två där nere. Vi misstänker att fler är på väg då han sitter och gnuggar allt han kommer åt, eller också tycker han bara att det är roligt.

 

Vår lille kille har nu äntligen lärt sig tycka om burkmat. Så smidigt att bara slänga med om man ska någonstans, och behöver inte förvaras kallt. Det hela funkade bara vi testade 6 månaders-mat, med små bitar, då var det mums direkt. Tror att han inte gillade den tidigare maten då den är med blaskig. Det som vi däremot inte lyckas med är välling, det tvärvägrar han. I pipmugg kan han ta lite grann, en liten smutt, men inte mer.

Men han är jätteduktig på att äta, bara vi lyssnar på när han är (eller inte är) hungrig.

 

Sovandet går fortfarande bra. Oftast somnar han mellan åtta och halv tio, och sover till halv åtta, åtta. Men visst, ibland får vi små bakslag, som inatt tex då han vaknade halv fem och ville leka och inte somnade om på över en timme. Men överlag så är jag helnöjd.

 

I onsdags var vi på BVC. Han väger nu 8320g och är 73cm lång. Lång och smal kille vi har! Han hade inte riktigt gått upp så han följde kurvan, men nästan. Men som Birgitta sa när hon såg honom kravla omkring som en tok för att kolla på ALLT på en gång, det är inte så lätt för nåt att fastna på honom när han far runt som han gör. Han måste ha en ganska bra förbränning.

 

I övrigt så fyller jag och Melvin våra dagar. Vi har babysim, Klapp och Klang, Öppna Förskolan, promenader och massor med bus hemma. Och bara den förbaskade snön försvinner ska jag och Melvin ge oss ut och busa på lekplatsen, jag har redan köpt galonkläder. ;-)

 

Och jag har äntligen kommit igång ordentligt med träningen. Två gånger i veckan är standard, onsdag och söndag. Så himla skönt, och skoj, även om man kan tveka lite innan man väl kommer iväg. Men jag funderar på om jag ska utöka med något mer pass. Rent viktmässigt har det inte hänt så mycket, men jag antar att jag bygger lite muskler, plus att mina matvanor inte riktigt är som det ska. Lite för mycket snask och läsk än så länge. Men jag ligger iaf på plus minus noll.

 

Lite senare ska jag se om jag kan få upp lite bilder också, men just nu sitter jag vid den bärbara datorn och där har vi inga foton.

 

Kramar om alla…

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards