Alla inlägg under december 2008

Av Lisa - 25 december 2008 17:53

Oj, nu har massor hänt sen sist. Det sista jag skrev var i slutet av november, strax innan Mattias fyllde. Den födelsedagen blev nog en av Mattias favoriter då vi allihop samlat ihop till en bilstereo till honom. Han har tjatat om en sådan sedan vi skaffade körkort och bil. Så då tänkte jag att iställer för att alla köper en varsin liten present kan alla lägga ihop pengarna så får vi en rejäl grej. Så det blev en fin stereo för 2000:- där vi även kan koppla in USB-minne. Därför fick han även ett sådant, med 16GB. Och för att lyxa lite extra fixade jag en speciell tårta också, som han faktiskt frågade om jag kunde göra, när jag redan hade bestämt det i smyg. Så då fick han till svar; hmm, vi får se... ;-) Så här blev den, gissa vilket lag han hejar på.

Det var mitt första försök att måla på tårta så färgen är lite "vattnig", men det var för att jag spädde för mycket. Men nästa gång kommer det bättre.


Sedan följde Mattias med och kollade på när jag och Melvin vattengympar. För att inte skrämma de andra barnen med massa blixt tog jag bort den, men bilderna blev inte speciellt bra utan mest suddiga. Speciellt med tanke på att Melvin inte är speciellt stilla i vattnet. Men jag måste ju bara få visa vår lilla glada buspojke/fisk.


Då har vi kommit en bit in i december. Det blev dags att börja tänka mot jul och skicka julkort. De julkort jag tycker allra bäst om att få är de personliga med bilder på dem jag får det av, och nu när vi har Melvin var det ju självklart att det skulle bli sådana. Och eftersom vi har en så bra skrivare så skulle jag skriva ut dem själv. Sagt och gjort, jag började leta efter en fin tomtedräkt till Melvin. Jag hittade ingen jag gillade, däremot hittade jag en jättesöt pepparkakedräkt. Sen hade jag lite problem när jag skulle ta kortet. Melvin var på alldeles strålande humör och låg och pratade och bubblade dregelbubblor. Så alla kort såg ut som om han gjorde grimaser och hade dregel långt ner på hakan. Men så rullade han över på mage och då gick det bättre. Fick några jättefina ansiktsbilder, varav ett fick vara på julkortet. Detta lades in tillsammans med en fin bakrgrundsbild och en hälsning, KLART!


Nu sista veckan har det varit fullt upp.

I måndags var vi på BVC. Melvin är nu 68cm och väger 6880g. Fortfarande inte riktigt så bra viktökning som Birgitta önskar, men inte så vi behövde komma dit extra. Däremot tyckte hon att det var jättebra att han gillar att äta vanlig mat, så hon ville att vi skulle utöka med kött nu så att det blir fulla måltider. Han äter ju redan gröt, potatis, morot, ärtor, broccoli, blomkål, majs, palsternacka och äpple/banan-mos. Och dricker vatten till maten. Våran kille behöver nog lite mer matigt än bröstmjölken, även om det innebär att mina bröst blir stora som meloner, men det kommer ju lugna ner sig när han äter mindre från mig.

Han fick även sina 5-månaders vaccinationer, så i två dagar var han grinig och lite småvarm.

Då kunde vi även passa på att skryta att Melvin faktiskt sovit hela natten vid tre tillfällen, utan att vakna för att äta. :-) Fantastiskt tycker hans mamma.


I tisdags var jag och klippte mig, och färgade håret. Kände att jag ville göra en förändring, speciellt nu när mitt hår har mörknat till nån tråkig färg mellan blont och brunt. Jag pratade med min frisör förra gången och då föreslog hon chokladbrunt eller pippi-rött. Och när jag kom dit i tisdags bestämde vi pippi-rött. :-) Bilden jag tagot är inte den bästa, men man ser ju lite av vilken färg det är iaf. Förr hade jag aldrig kunnat ha den här färgen då jag var mycket blekare i hyn, nästan lite blå-röd. Men nu när jag solar solarium lite då och då så blir jag inte riktigt lika kritvit.

 Resten av dagen ägnades åt att fixa färdigt det sista, städa och plocka inför julafton då vi skulle få hit massa folk.


Så var det då julafton. Melvin fick på sig finkläderna som moster/gudmor Ida gav i doppresent.


Gästerna anlände en efter en till Melvin; faster Sussa, kusinerna Max och Hugo, farmor Solveig, faster Jessica, farbror Jerry, mormor Monica, gammelmorfar Rune och lite senare kom även moster Ida och morfar Connie. Alla julklapparna stuvades in under granen så det blev värsta högen.


Vi började med att äta julbord vi ett, sedan blev det Kalle Anka klockan tre. Efter Kalle blev det fika med mjuk saffranskaka och hembakade pepparkakor.

Sedan blev det så dags för julklappsöppning. Melvin fick en jättehög med paket, men så är det väl. Melvins mormor tyckte att han skulle vara med och öppna, Melvin var mest intresserad av att äta upp papperet.


Sedan satt vi alla mest och jäste, ingen orkade göra speciellt mycket mer. Jag hade planerat för skinkmackor senare på kvällen, men alla var så mätta. Och efter ett tag åkte alla hem.

Då drösade jag ihop i soffan, alldeles slut. Jag höll på att åka på en rejäl förkylning, lite feber plus att jag inte fick sova under natten då Melvin höll på och vakna och gnällde. Så klockan nio somna Melvin, fem över nio sov jag. Han vakna vid tio av en mardröm igen, men somna om efter 2 minuter och lite tröstning. Sedan vakna han inte förrän halv fem för lite mat.


Klockan åtta ville han sedan gå upp och då låg vi alla tre i sängen och myste. Jag kände mig lite piggare när jag vaknade, men hostade lite mer än igår. Men vid halv nio fick jag värsta huvudvärken, så ögonen tårades, har aldrig haft så ont. I med en Alvedon, och efter en timme var jag någorlunda som folk igen. Känner mig fortfarande seg, lite hängig, och känner att jag har lite ont i huvudet fortfarande. Men det kanske är dags för mig att bli sjuk nu, de flesta andra i vår omgivning har redan haft både en eller två omgångar. Jag och Melvin, och Mattias, har ju inte varit sjuka på flera månader.

Idag skulle vi egentligen firat med mormor Eva och morfar Sven-Erik, men mormor Eva är sängliggande med förkylning hon med så vi sa att vi skjuter lite på det. Men morfar Sven-Erik kom förbi med julklapparna iaf, och en julblomma.


Melvin fick massa skojiga grejer, och jag och Mattias fick några chokladaskar och 1500:- som ska gå till Melvins bilbarnsstol som vi ska köpa.


Kläderna han fick.


Leksakerna han fick.


Som vanligt blev det långt. Vill passa på att skicka en GOD JUL-hälsning till de som läser den här bloggen, speciellt till de som vi inte träffar så ofta för att de bor långt bort såsom Tess, Inger och Lasse.


Kramar om alla.

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards