Alla inlägg under februari 2009

Av Lisa - 16 februari 2009 22:08

Ska börja detta blogginlägg med att gnälla lite på bloggen. Vid ett flertal tillfällen nu när jag sitter och skriver ett jättelångt blogginlägg (som vanligt) så har det försvunnit när jag försöker lägga upp det. Skickas bara tillbaka till startsidan och inlägget går inte att få tillbaka. Har man då suttit i 45 minuter och skrivit så känner man verkligen inte för att göra om det. Det är därför det inte har blivit någon uppdatering på väldigt länge nu. För jag blir då så sur så jag inte vill göra om det, och alltså blir det inget nytt inlägg. Men nu har jag svalt den värsta ilskan, Melvin sover för natten, jag har laddat upp med popcorn, och viktigast av allt, skriver det i Word så länge, så har jag en kopia kvar om samma sak händer igen. ;-)


Nog med gnäll, nu kommer vi till trevligare saker…


Melvin då, han växer och frodas som han ska. Den 28e januari var vi på BVC för 6-månaderskontroll. Det var lite löpandeband-principen, ut med en och in med nästa bebis. Men det gick bara bra. Läkaren kollade om Melvin tog saker man gav honom, och det gör han ju utan problem. Han frågade om han kan rulla runt (JA, absolut), och han kollade så höfterna ser bra ut. Så Melvin fick OKEJ-stämpel av läkaren. Sedan blev det så dags för det jag var mest nyfiken på, vikt och längd! Melvin väger nu (28/1) 7610g, alltså en ökning på 730g på veckor. Och han är nu (28/1) 70cm lång, en ökning på 2cm på 5 veckor. Duktig kille! Inte nån kommentar om att han skulle ha ökat för lite eller för sakta i vikt, allt var jättebra. JIPPI! Och nästa vecka ska vi tillbaka igen för ny kontroll, ska bli spännande om det håller i sig.


Melvin har nu fått sina första tänder, två små risgryn syns nu i nederkäken, vassa som tusan men otroligt söta. Kom för ca 2,5 vecka sen, utan att vi märkte något speciellt med Melvin. Han hade krånglat lite med att sova på natten, men det har han ju gjort förut så det behöver ju inte ha något samband. Ungefär lika länge har han också sovit i eget rum, så vi tror mer på att det är det som gjorde att han vaknade till på nätterna. Och jag kan lova, att det är en himla skillnad att inte ha en liten bebis i sovrummet, till det bättre. Iaf efter de första nätterna när jag slutat ligga vaken för att jag lyssnade efter Melvin. Nu ligger han ju bara på andra sidan väggen från huvudänden av sängen, så jag hör honom jättelätt. Men förut kunde han vakna av att vi gick och la oss, och då kände jag att det nog var dags för eget rum, speciellt som han i stort sett alltid sover hela natten, ibland vaknar han sex, men oftast kring åtta. Och då är det ju dags att gå upp. Och när man plockar upp Melvin möts man av en liten busig kille med ett jättestort leende på läpparna, så då kan inte dagen bli annat än bra!


Maten då. Melvin äter nu förutom grönsaker potatis och kött, även fisk. Vi har lagt in lite kokt fisk, och det blev populärt. Till fisken har jag även gjort lite dillsås, och det tycker han också om. Och fruktpureer i alla dess former uppskattas. Och smörgåsrån och smörgås med leverpastej. Och vi har nu också bytt ut frukost-amningen mot gröt, så nu är tre mål utbytta; frukost, lunch och kvällsmat. Sedan får han ju smaka lite av oss då och då, tex om vi fikar. Vi har börjat lite träning i att plocka in maten själv i munnen, tex med smörgås i bitar, och det går väl så där. Men det går ju framåt. Så jag känner ingen större oro för att få i mat i Melvin, han älskar det. Mitt största dilemma just nu är hur jag ska göra med amningen, hur länge jag ska fortsätta. Känner mig faktiskt lite kluven, dels ska det bli skönt när det är över, men samtidigt är det ju himla mysigt. Men det är så svårt att veta hur som blir bäst, visst skulle jag kunna fortsätta och amma något mål om dagen iaf, men vilket skulle det vara. Det lättaste vore ju kvällen, efter gröten när han ska sova, men då är han oftast inte hungrig… hmmm…


Melvin har nu lärt sig att åla framåt, på samma sätt som han tog sig bakåt. Så nu börjar han bli livsfarlig. Vi har fått barnsäkra flera saker, bland annat plocka bort på hyllor, eller iaf flytta undan lite, sätta skydd för kontakter och flytta sladdar. Han är enormt intresserad av att pilla, slita, dra och smaka på allt så nu gäller det att ha koll.

Han håller också på och ställer sig på alla fyra, och gungar lite, eller försöker halvvägs sätta sig, så jag skulle inte bli förvånad om han kryper snart.

Apropå sitta, nu han sitta om han vill. Oftast vill han inte, finns ju annat att göra än att sitta still, men ibland vill han och då sitter han skapligt stadigt. Sedan har han inte riktigt kommit på att han ska ta emot sig när han vippar omkull, men det kommer väl.


Melvin gillar att man går omkring med honom och berättar om saker, visar hur det ser ut i olika rum, och låter honom få peta på saker. Tex är mikron otroligt intressant just nu, banka på luckan, titta inuti och öppna och stänga, och pilla på rattarna. Eller att gå in i badrummet, kika in i duschen och känna på duschdraperiet.

Och alla utflykter vi gör, babysim, klapp och klang, och öppna förskolan med sång och lek, det gillar Melvin. Han gillar verkligen när vi sjunger, på hemma och och på de andra aktiviteterna. Och han börjar bli modigare och ta sig en lite bit ifrån mej innan han kommer tillbaka. I början ville han bara sitta i knät, eller leka ”hoppa hoppa”, men nu ålar han iväg nån meter, allrahelst om det finns leksaker att pilla och smaka på.


För två veckor sedan var vi hos fotograf. Melvins morfar fyllde 50 år i torsdags och skulle ha kalas i lördags, och det enda han önskade sig av oss var ett stort foto på Melvin som han skulle sätta över sängen. När vi tog kort till tidningen när Melvin hade fötts fick vi en rabattkupong på en 6-månadersfotografering och ett foto på 13x18 gratis hos samma firma som tog fotot till tidningen. Så det var ju lika bra att passa på. Bilderna blev jättebra och Melvin var sitt vanliga charmtroll med ett stort leende på läpparna (otroligt snäll och söt unge vi har). Sedan kom vi ju då till priserna. En förstoring var ju inte att tänka på, typ A4 kosta 800:-. Och om vi köpte ett sånt till morfar Connie skulle vi ju inte ha råd med några bilder till oss, och det var ju så himla många bilder som var bra. Så vi tog det där fotot som var 13x18 som var gratis, sedan tog vi 5 bilder i storlek 10x15, för 100:- styck, alltså 500:- totalt. Sedan gjorde vi så att vi beställde förstoring via nätet, jag scannade bilden i vår jättebraiga multiskrivare, och beställde då även en förstoring åt oss. Dessa förstoringar på 50x75cm kostade enbart 99:- styck och levererades efter 4 dagar, tryckt på fotopapper. Till det köptes fina antikbetsade ramar på IKEA för 99:- styck. Så istället för A4-storlek för 800:- fick han 50x70 för 200:-. Och morfar blev så himla glad för presenten, och tyckte kortet var så fint att det hamnade ovanför soffan i vardagsrummet istället. Och min mamma sa idag att han är så söt på kortet att ibland har hon nästan lust att ta ner kortet och krama om det. ;-)


Så här blev iaf kortet.

 


Jag har de senaste veckorna börjat röra på mig mer. Jag och Melvin har varit ute på flera långpromenader, ibland har det blivit flera timmar under samma dag. Jag har även börjat gympa på Korpen igen, två ggr i veckan. Pump på onsdagar och Cirkel på söndagar. Nu har jag en träningskompis också, så då känns det lite lättare att gå dit. Har väl inte ätit något godis egentligen heller, kanske nåt litet, men kommer inte ens ihåg när jag åt godis sist. Däremot har jag fikat ett par gånger de senaste veckorna, och kalas i lördags (då jag för övrigt bakade tårtorna), och mina matportionerna har blivit lite större än vad de borde vara. Men allt är ju inte katastrof iaf. ;-)


Nej nu får det räcka. Mattias kommer snart, då ska vi mysa med en varm och skön dusch. Extra skönt då jag alltid blir så himla kall av att sitta stilla vid datorn. Sedan kryper vi nog ner i soffan med en varm kopp te under en filt, och jag spelar lite Sagan om den tredje tidsåldern (PS2), har klarat av typ 85% nu!!!


Kramelikram

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards