Alla inlägg under juni 2009

Av Lisa - 18 juni 2009 08:17

Återigen har det gått en del tid sen sist. Ullaresbesök blev det, det var superkul. Handlade massor med onödigt, och för en gångs skull känns det inte som att det blev allt för mycket onödigt. En hel del blev det till Melvin, men det behövdes. Och Melvins födelsedagspresenter är avklarade, så det är ju skönt. Barnvaktandet gick super, trots att Melvin sov både när vi åkte och när vi kom hem. Inte en ledsen min hade det varit. Känns ju jättebra att veta om vi nån gång mer måste åka bort. Och det var himla skönt att bara vara Mattias och jag för en dag, välbehövligt.


Sedan kom skattepengarna, och försvann lika fort. ;-) Nej, lite har vi faktiskt kvar, kommer ju en semester också.


Idag ska jag åka och hämta lillasyster i stora staden. Då ska jag passa på att låna hennes bibliotekskort och låna lite jobb-lektyr över sommaren. Missa ju tex livskunskap-utbildningen nu när jag var hemma, så ska försöka hitta nåt om det. Sedan MÅSTE jag handla ett par byxor (minst) och lite skor. Nu är jag nere i ett par byxor som sitter skapligt, övriga är trasiga eller sitter som skit. Och det är inte smart när man har en lite kladdnisse som gillar att använda mamma som handduk. Och mina skor ska vi inte tala om. Dessa (gympadojor) är så slitna så de är alldeles blanka under, och så tunnt nötta att jag kan pilla bort hela sulan, eftersom de är i stort sett nötta ner till limmet. Varenda liten sten jag trampar på känns ända upp i hälen. Så jag ska köpa mig ett par nya sådana skor, och även ett par lättare skor att ha till klänning och kjol.


Nej, nu ska jag gå ner till min familj.


Kram

Av Lisa - 4 juni 2009 13:59

Igår blev det ingen cykling. Sandra ringde och vi hade oss en lång och trevlig pratstund. Så kan det vara när sambosarna jobbar eftermiddag och man känner sig lite ensam. ;-)


Idag är Mattias hemma, han är hemma ända fram till tisdag kväll. :-) Bara Melvin vaknar ska vi åka och köpa lite blommor till balkonglådorna så vi kan fixa fint på fram och baksidan. Jippi. Våran häck som vi planterade förra året på framsidan börjar bli jättefin med gröna blad, och rhododendron blommor för fullt. Gillar att ha fint omkring mig. Mattias har äntligen kommit igång med fönstertvätt, så framåt midsommar kommer nog vårstädningen vara avklarad. *hahaha* När vi ändå ska köpa blommor och massa jord ska vi passa på att plantera om alla gamla växter inne, det är flera år sedan sist så de kommer nog bli jätteglada.


På måndag eller eventuellt tisdag styr vi kosan till Ullared. *hurra hurra hurra* Bara skattepengarna trillar in på kontot så... Då ska min far och han fru vara barnvakt, kommer bli det längsta vi varit ifrån sonen.


Nej, nu vakna han, måste gå.

Av Lisa - 4 juni 2009 00:40

Idag har jag och Melvin varit och träffat min gamla klass, som jag inte får komma tillbaka till nu då jag ska byta jobb. De skulle ha en klassdag med kägel alternativt minigolf, och vi blev ditbjudna. Melvin tyckte det var en höjdare att krypa över minigolfbanorna och att busa med alla skor som de fick ta av sig.


Kram

Av Lisa - 2 juni 2009 23:39

Så har man tagit en sväng på motionscykeln två dagar i rad. Jag får så himla ont i häcken av den, så jag försöker smälta den med onda blickar ;-) men än så länge ska jag fortsätta cykla, förhoppningsvis varje kväll i 30 minuter.

Av Lisa - 2 juni 2009 20:28

Idag har jag och min blivande två kollegor haft föräldramöte då vi träffat föräldrarna till våra nya elever i höst. Gick helt klart över förväntan!


Så nu är jag glad!!!

Av Lisa - 2 juni 2009 12:30

Förresten, något jag glömde skriva i förra mailet är att Melvin har fått en till tand, på min födelsedag. En rackare som titta fram däruppe. Den fick lite hjälp på traven av Melvin som drog en tand över sista hudfliken som dolde den, så han börja gråta och blödde som tusan. Men det gick fort över. Men oj så han såg ut med blod runt hela munnen.  När alla kalas var avklarade hade vi en skönare vecka framför. Började med besök på mitt nya jobb för att träffa nya elever. *skoj* Sedan var det då äntligen dags för ett besök på BVC, två månader sedan sist. Förra gången hade han inte gått upp så mycket och följde inte riktigt sin kurva, så jag hoppades att det gått bättre denna gång. Jag har verkligen ansträngt mig för att få i Melvin mat. Jag har kommit fram till att han är lite för aktiv för att komma ihåg när han är hungrig, så om han får styra tiderna hinner vi inte med så många mål per dag. Plus att han hinner bli superhungrig innan maten står på bordet. Därför har jag valt att styra upp måltiderna lite mer, jag går lite mer efter klockan och så kanske han äter lite mindre vissa mål om det är för tätt och han inte hinner bli jättehungrig. Men som sagt, till BVC for vi för vägning och mätning. Och det gick jättebra!!! Melvin väger nu 9670g och hade alltså gått upp 1350g på två månader, inte illa! Han är nu 75,5cm lång, och har växt 2,5cm sen sist. Han fick visa att han har bra grepp, pincettgrepp, och att han kan banka saker mot varandra. Han pratade massor med Birgitta (BVC-tanten) och visa att han kan faktiskt "läsa" bok själv. Han är så söt! 

Efter BVC sov Melvin en sväng och sedan gick vi till Bruksparken och träffade några andra mammor med barn. Där satt Melvin i sandlådan och kröp omkring.

 

När vi satt där och pratade kom det fram några tjejer i tonåren och bad om hjälp. Vi hade sett att de satt vid gungorna en bit bort, men inte tänkt mer på det. Då visade det sig att en av tjejerna som satt där var dålig, och hade svårt att andas och ont. Två av mammorna som jag var där med gick bort för att hjälpa medans jag och den fjärde mamman passade de små barnen. Det slutade med att de fick ringa efter ambulans som kom och hämtade tjejen.  Melvin var inte så medveten om vad som hände, han var mer intresserad av att utforska omgivningen, tex lilla Leahs vagn. Om man har riktigt tråkigt kan man ju tex krypa in i korgen under vagnen, och gömma sig. ;-)

 

Sedan var det då dags för den årliga marknaden här i bygden. Förra året var jag på den, och det var skitvarmt. Jag höll på att tuppa av, stor som jag var och med hur mycket vätska som helst samlat i kroppen. Idag var ju Melvin på utsidan, i sin vagn. Det tyckte han var spännande, att få titta på massa folk. Han var jättesnäll, klagade ingenting. Han bara satt och titta på alla som gick förbi. I slutet av marknade köpte vi en ballong till Melvin, en papegoja. Han blev jätteglad och bankade på den, men efter ett tag tyckte han nog att den var lite konstig eftersom att den inte åkte iväg så långt när han slog på den, så den blev han lite sur. Den var ju i vägen. Men samtidigt var den ju spännande…

 

Igår var vi på dagläger med Öppna förskolan. Där pratade vi med andra mammor och barn, sjöng en stund, titta på Alfons Åberg-teater, fikade och jag lyckades bränna mig i solen (som vanligt). Underbart väder var det hela tiden, en perfekt dag att spendera ute!

Vi skulle ha åkt dit idag med. Men regnmolnen hänger tunga på himlen, och vi behöver fixa lite hemma. Plus att vi behövde handla lite mat. Jag ska även på föräldramöte ikväll och Melvin ska ha barnvakt. Så då är det lite som ska fixas där också.


Nej, nu ska jag gå och göra lite här hemma, passa på när Melvin sover.


Kram på er alla

Av Lisa - 2 juni 2009 00:00

Här kommer en välbehövlig uppdatering. Vi börjar med början av maj, då fyllde min kära mamma hela 48 år, även om hon själv påstår att hon stanna vid 28. *hihi* Då det är jag som brukar baka tårtorna till våra kalas nuförtiden så bad min mamma att jag skulle fixa hennes. Eller iofs, hon klagade lite över att hon hade mycket att göra inför kalaset och jag erbjöd mig. Men hon hade hoppats på det… Då tårtorna den senaste tiden har varit ganska lika, iaf till innehåll, så ville min mamma ha en enkel gräddtårta denna gång. Och så fick det bli.

  

Kalaset avlöpte väl, tårtan var god, och Melvin charmade alla.

 

Sedan blev det dags att börja planera för mitt eget kalas. Först och främst fick jag se till att bjuda alla, inklusive morfar. Vi passade på att åka hem till min morfar och bjuda honom personligen, istället för att bara ringa. Och det blev SÅÅÅ uppskattat! Av en händelse, som jag inte kom ihåg innan, så prickade vi årsdagen av mormors bortgång. Då morfar brukar vara lite nere då var det ju perfekt att vi kom dit med vår lilla solstråle Melvin som är gammelmorfars höjdpunkt.

Nästa punkt på listan var vad vi skulle bjuda på. Jag bestämde mig för mat och tårta, för att slippa baka massa kakor. Först tänkte jag bjuda på stek båda dagarna (mina föräldrar ”kan” inte fira mig samma dag), men så bjöd min mamma på jättegod porterstek när hon fyllde, så då fick det bli grillat när de kommer. Tårta då, vad skulle det bli. Jag som gillar tårtor sitter ofta på olika hemsidor om tårtor för idéer. Då hittade jag en sida med fantastiska chokladmuffins (Chocolate Cupcakes, chokladmuffins med chokladfrosting). Är man chokladoman som jag så måste man bara testa. Och de var/är FANTASTISKT goda, och fina.

  

Då muffinsen blev så goda tänkte jag att det vore gott att göra en sådan tårta. Sagt och gjort, jag började räkna om receptet för att få det att passa en tårtform. Vispa ihop smeten och in i ugnen, sedan var det bara att vänta. Och vänta… Och vänta… Efter en timme i ugnen var smeten fortfarande så det skvalpade i formen. Smeten var lite för mycket kladd och för lite muffins. Fram med en gammal hederlig kokbok och leta fram ett recept på chokladtårtbotten. Då gick det hur bra som helst. På med chokladfrosting och det blev superläckert och supergott!

  

Sedan kom då dagen, då jag blev 28. Känns inte som nåt speciellt, men alltid kul med besök och eventuella presenter. Fick lite filmer, pengar, en digital köksvåg (efterlängtad!) och massa blommor. Bland annat dess vackra rosor av Mattias!

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards