Alla inlägg den 20 februari 2011

Av Lisa - 20 februari 2011 20:29

Idag har varit en hemmadag. Melvin har fortfarande feber och är stundvis seg som en disktrasa. Men han har iaf ätit och druckit en del idag, så jag är inte så orolig.


Har ägnat dagen åt att plocka iordning och städa, stryka, tvätta och så har vi möblerat om lite. Har flyttat om lite på sofforna. Men det är inget roligt längre, vi längtar bara tills vi har råd att köpa hus så vi kan flytta! Känns som att vi har gått igenom de flesta möbleringarna här nu, så nu är det dags att flytta... igen... Hihi!


Sitter och tittar på Lucas just nu, han gör ett seriöst försök att rulla in under soffan. Nu ligger han inte stilla längre, han rullar och vrider sig flera meter bort från där man la ner honom. Så skojigt att se.


Kram

Av Lisa - 20 februari 2011 08:10

Så, då var 2-årskalaset över med tillhörande bakeri. Det gick bra, och jag fick väldigt mycket positiv respons. Denna gång hade jag oxå försökt mig på att skulptera lite. Och jag får väl vara nöjd med tanke på att det är första gången. Så här blev de iaf.


      

Den blommiga har även två fjärilar på sig, men det syns inte så tydligt på fotot. Den innehåller ljus botten, vaniljkräm och jordgubbsmousse och har utanpå grädde och dekorationer av sockerpasta.


Den med bilen (Rorri) innehåller ljus botten, fyllning av banan och choklad, och är täckt med grädde och dekorationer av sockerpasta.


Den lilla, hjärtat, är en egen bakelse till födelsedagsbarnet Ella. Den har samma innehåll som den blommiga tårtan.


Till denna gång har jag testat lite nya grejer för att dekorera:

-Dels murgrönebladen, som är nyinköpta stansar. Kul och lätt.

-Sedan har vi givetvis bilen, som tog en himla tid att göra, men faktiskt inte var så svår att göra. Nackdelen är att Rorri har sjunkit ihop lite under natten så han ser lite bredare ut än vad han egentligen var från början. Men han är ju gjord helt i sockerpasta, och det blir ju ganska tungt och tar ett tag innan det torkar, så det får jag väl räkna med om jag använder det materialet.

-Och slutligen har vi rosen på den lilla tårtan. Rosor har jag ju gjort förut, men jag har blivit inspirerad av de olika tårtprogrammen jag sett, att de använder ett penselskaft och rullar bladen på rosen så att de blir extra tunna, lite mönstrade, får lite liv helt enkelt. Och det funkade! Rosen blev kanonfin. Det enda är att jag har svårt att få undersidan att se lika fin ut, men det spelar ju egentligen ingen roll då det är ovansidan som syns. Men det får jag väl träna lite på.


Angående familjen då. Det har varit skönt med helg kan jag säga. I veckan har vi varit en hel del på Öppna, mysigt. Lucas börjar göra försök att åla sig framåt. Om han inte blir sur lyckas han faktiskt åla ett par cm framåt får att nå leksaker. Så duktig, men så tidig!!! Melvin han blev sjuk igen i fredags. Vaknade och var varm som en braskamin, 39,5 i feber. Och som vanligt när han snabbt får hög feber så kräktes han (i soffan 3ggr). Men det var bara att stoppa i Alvedon, torka av soffan och tvätta upp kläder och kudde. Sedan var han nästan som vanligt, även om han var extra gosig och inte ville äta eller dricka. Igår hade han fortfarande feber, men både åt och drack så då är jag nöjd. Inatt har han varit uppe och sprungit massor, han har börjat hosta när han ligger ner. Jobbig skällhosta, så han vaknar av den. Så han har sprungit säkert 20ggr mellan sin säng och våran. Nu på morgonkvisten så somna han äntligen djupt i vår säng, så när Lucas vakna pigg som en mört så bestämde jag att vi går ner där nere och låter de andra sova. Och som vanligt somnar Lucas igen efter ca 1 timme, så nu sitter jag här allena och bloggar.   Ska fixa mig lite te tror jag.


Okej, idag är det fyra veckor sedan jag bestämde mig för att sluta med godis och läsk. Om man bortser från missödet hos Guldsmeden så har det faktiskt inte varit några större problem. Visst, suget finns där ibland, men inte så illa som jag trodde det skulle vara. Min förhoppning är ju att jag framöver ska kunna äta LITE godis och dricka LITE läsk nån gång ibland, men just nu känner jag att om jag börjar redan nu så kommer jag att fuska otroligt mycket (som vanligt). Så vi fortsätter med förbudet. Har ju sagt från start att jag iaf ska hålla på tills jag fyller, och det är ju 3 månader och 3 dagar kvar dit. Och rent viktmässigt, visst märks det. Har länge haft ungefär 2 kilon som jag pendlar mellan. Ligger i överkant om jag slarvar, i underkant om jag sköter mig. Behöver jag tillägga att jag definivt låg i överkant när jag börja med förbudet! Dessa två kilon är nu borta och nästan  ett helt kilo till.    Go Lisa!!!


Nej, nu hör jag att Melvin vaknat. Kanske ska ta och ge honom lite Alvedon innan han brinner upp (eller ställer sig och kräks...)


Kram på er alla

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards