Alla inlägg den 12 februari 2011

Av Lisa - 12 februari 2011 16:25

Så, nu är dopet avklarat. Har inte skrivit om det tidigare, eller lagt ut speciellt mycket bilder då jag inte haft tid. Denna vecka har varit fullt upp, plus att båda barnen har varit mer eller mindre förkylda/sjuka. Men nu har jag lite tid över.


Förra fredagen, dan innan dopet, var det fullt ös. Då fixade jag klart tårtorna och även smörgåstårtorna. Plus att mitt i allt kom Mattias storasyster och hennes sambo förbi en sväng och sa hej. Men jag hann med det jag skulle, och hann även förbereda inför lördagen. Så jag gick och la mig med lugn i kroppen. Det märks att jag börjar bli van både vid att organisera bakningen, men även livet som tvåbarnsförälder, så jag blev inte speciellt stressad. Jag brukar annars kunna stressa ihjäl mig!!!


Lördagen sen gled på smidigt. Upp på morgonen allihopa, äta frukost. Sedan åkte Mattias och Melvin iväg till minisimmet. Ida hade då kommit för att hjälpa mig med Lucas, så jag sprang (gick i halkan) skytteltrafik fram och tillbaka till lokalen med all mat och nästan alla grejer. Tre stora smörgåstårtor och tre tårtor. Men det gick bra. Sedan kom Mattias och Melvin tillbaka och då hade de hämtat blommorna. Sedan var vi kvar hemma en stund, plockade iordning det sista som skulle med till kyrka och lokalen. Sedan käkade vi lunch och fixade iordning oss, bytte kläder och så. Efter det gick vi bort till lokalen för att fixa dukningen.

Först hade jag tänkt att jag skulle gå med Lucas i vagnen till kyrkan för att han skulle vara ny-soven när dopet börja, men Ida gick en sväng med honom i vagnen så han somnade i den istället och kunde sova medans vi fixa i lokalen. Så här blev det.

     


Sedan när det var klart åkte vi ner till Slottskapellet, för det började bli dags. Amma Lucas, på med dopklänning och blommor, och sedan var det dags att gå in. Och vilken skillnad från förra gången. Melvin tjöt från första klockringningen tills sista gästen gått ur kyrkan, tog i ända från tårna och var alldeles knallröd och svettig. Lucas däremot han tittade lite undrande när klockorna ringde, sedan var han en strålande sol genom hela ceremonin, allra helst om han fick ögonkontakt med någon. Han är inte svårflörtad han inte...    Gudfar Jerry skötte sin uppgift alldeles utmärkt, det märktes att han är stolt.   Och ceremoning gick snabbt, och det var mysigt, precis lagom för oss. Och prästen var bättre än jag trodde, alltid trevligt. Melvin hade haffat morfar och mormors hand så fort de klev in genom kyrkdörrarna, så det var ju också lungt. Men sedan ville han kolla vad vi gjorde, och det gick ju bra det med.


Sedan ställde vi upp oss för posering, så här är vi allihopa. Melvin började bli lite trött och hungrig så han var inte riktigt med på det.

  


Sedan när dopet var avklarat skickade vi Ida i förväg upp till lokalen för att öppna och starta kaffet, medan vi gick och bytte om på Lucas igen. Vidare upp till lokalen och säga hej, och börja plocka fram maten.


Det första vi bjöd på var smörgåstårtor, med räkor ägg och skinka.

      

Och en liten glutenfri till Matilda:

  

Till det serverades diverse läsk och kolsyrat vatten.


Sedan var det då dags för tårtor, som serverades med kaffe, te och läsk för de som ville.

       

Och givetvis en liten glutenfri till Matilda

  


Sedan började de barn som var där, iaf de minsta, att bli lite trötta (eller väldigt trötta) så vi fick dra paketöppningen därefter.


Lucas fick jättemycket fina grejer, vi tackar så jätte mycket!

 

Sedan började de flesta gå hemåt några i taget.


Det blev en jättelyckad dag, 

 vi är jätteglada för att så många ville komma och fira med oss!

 

Sedan var det dags att börja städa, och då somnade äntligen Lucas som varit vaken ända sen innan dopet börja. Han kan ju inte sova när det finns så mycket att titta på! Och då kom även min pappa och Eva, och de hjälpte oss att städa och sedan fikade vi på tårta. Melvin fick oxå lite mat, har ju varit en lång dag för honom. Melvin fick och en present av dem, sin andra present för dagen, och det var ett helt set med bilar. Så han satt och lekte med dem medan vi städade klart.


Sedan kom vi hem och kröp upp i soffan med lite te. Något att äta var ju inte att fundera på, vi var proppmätta!


Sedan har vi tagit det lugnt. På måndagen var barnen lite småsnoriga, och så har det varit hela veckan. Melvin har oxå varit lite hängig och haft lite feber, så han har inte varit på dagis. Vi hoppas att han är bättre till måndag så vi kan åka till Öppna Förskolan.


Igår var vi på kalas, mammas sambo Connie. Jag fick äran att göra tårtan, och han önskade sig en likadan "Snabb-tårta" som Ida fick. Så det fick det bli, men denna gång blev det Polly på.

  

Och det var ett taktiskt val, då jag inte tycker om Polly. Imorrn är jag uppe i 3 veckor utan godis och läsk!    Och än så länge har det inte varit särskilt svårt. Visst blir jag sugen ibland, oftast när jag är hungrig. Och visst försöker min hjärna hitta på ursäkter för att jag visst får äta det där godiset... Men NEJ!!! Och det märks ju redan på vågen. Inte så jättemycket än, men några hekton i taget. Har haft två kilon jag legat inom ett tag nu sen Lucas föddes, och nu är jag nere inom sista hektona av det. Så snart så... Väger nu lika mycket som jag gjorde sommaren innan jag blev med Melvin. Sedan gick jag ner 5 kg med Vv innan pluset, och ytterliggare 5kg innan inskrivningen. Och så har jag ju gått upp en jävla massa som gravid, och inte gått ner allt igen efteråt. Så till sommaren eller hösten kanske man är nere på det jag vägde som lägst. Och så lågt har jag inte legat på säkert 10 år innan. Inte sen jag gick upp allt...


Nej, nu orkar jag inte skriva mer. Och jag tackar och bugar till alla som orkar läsa ända hit.   


Avslutar med en bild av vår nydöpta kille


Lucas Erik Henrik Åberg

  



Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards