Direktlänk till inlägg 20 februari 2011

20 februari

Av Lisa - 20 februari 2011 08:10

Så, då var 2-årskalaset över med tillhörande bakeri. Det gick bra, och jag fick väldigt mycket positiv respons. Denna gång hade jag oxå försökt mig på att skulptera lite. Och jag får väl vara nöjd med tanke på att det är första gången. Så här blev de iaf.


      

Den blommiga har även två fjärilar på sig, men det syns inte så tydligt på fotot. Den innehåller ljus botten, vaniljkräm och jordgubbsmousse och har utanpå grädde och dekorationer av sockerpasta.


Den med bilen (Rorri) innehåller ljus botten, fyllning av banan och choklad, och är täckt med grädde och dekorationer av sockerpasta.


Den lilla, hjärtat, är en egen bakelse till födelsedagsbarnet Ella. Den har samma innehåll som den blommiga tårtan.


Till denna gång har jag testat lite nya grejer för att dekorera:

-Dels murgrönebladen, som är nyinköpta stansar. Kul och lätt.

-Sedan har vi givetvis bilen, som tog en himla tid att göra, men faktiskt inte var så svår att göra. Nackdelen är att Rorri har sjunkit ihop lite under natten så han ser lite bredare ut än vad han egentligen var från början. Men han är ju gjord helt i sockerpasta, och det blir ju ganska tungt och tar ett tag innan det torkar, så det får jag väl räkna med om jag använder det materialet.

-Och slutligen har vi rosen på den lilla tårtan. Rosor har jag ju gjort förut, men jag har blivit inspirerad av de olika tårtprogrammen jag sett, att de använder ett penselskaft och rullar bladen på rosen så att de blir extra tunna, lite mönstrade, får lite liv helt enkelt. Och det funkade! Rosen blev kanonfin. Det enda är att jag har svårt att få undersidan att se lika fin ut, men det spelar ju egentligen ingen roll då det är ovansidan som syns. Men det får jag väl träna lite på.


Angående familjen då. Det har varit skönt med helg kan jag säga. I veckan har vi varit en hel del på Öppna, mysigt. Lucas börjar göra försök att åla sig framåt. Om han inte blir sur lyckas han faktiskt åla ett par cm framåt får att nå leksaker. Så duktig, men så tidig!!! Melvin han blev sjuk igen i fredags. Vaknade och var varm som en braskamin, 39,5 i feber. Och som vanligt när han snabbt får hög feber så kräktes han (i soffan 3ggr). Men det var bara att stoppa i Alvedon, torka av soffan och tvätta upp kläder och kudde. Sedan var han nästan som vanligt, även om han var extra gosig och inte ville äta eller dricka. Igår hade han fortfarande feber, men både åt och drack så då är jag nöjd. Inatt har han varit uppe och sprungit massor, han har börjat hosta när han ligger ner. Jobbig skällhosta, så han vaknar av den. Så han har sprungit säkert 20ggr mellan sin säng och våran. Nu på morgonkvisten så somna han äntligen djupt i vår säng, så när Lucas vakna pigg som en mört så bestämde jag att vi går ner där nere och låter de andra sova. Och som vanligt somnar Lucas igen efter ca 1 timme, så nu sitter jag här allena och bloggar.   Ska fixa mig lite te tror jag.


Okej, idag är det fyra veckor sedan jag bestämde mig för att sluta med godis och läsk. Om man bortser från missödet hos Guldsmeden så har det faktiskt inte varit några större problem. Visst, suget finns där ibland, men inte så illa som jag trodde det skulle vara. Min förhoppning är ju att jag framöver ska kunna äta LITE godis och dricka LITE läsk nån gång ibland, men just nu känner jag att om jag börjar redan nu så kommer jag att fuska otroligt mycket (som vanligt). Så vi fortsätter med förbudet. Har ju sagt från start att jag iaf ska hålla på tills jag fyller, och det är ju 3 månader och 3 dagar kvar dit. Och rent viktmässigt, visst märks det. Har länge haft ungefär 2 kilon som jag pendlar mellan. Ligger i överkant om jag slarvar, i underkant om jag sköter mig. Behöver jag tillägga att jag definivt låg i överkant när jag börja med förbudet! Dessa två kilon är nu borta och nästan  ett helt kilo till.    Go Lisa!!!


Nej, nu hör jag att Melvin vaknat. Kanske ska ta och ge honom lite Alvedon innan han brinner upp (eller ställer sig och kräks...)


Kram på er alla

 
 
Ingen bild

Tess

20 februari 2011 13:17

3kg på något så enkelt. :) Härligt. Du kommer klara dig till din födelsedag, det värsta är ju i början när kroppen gnäller över socker-"bristen", men efter två veckor är ju det över.

Och jag som trodde det var en tygros. Hahaha. Bra jobbat.

Lisa

20 februari 2011 18:00

Men än så länge har jag inte märkt av socker-bristen så mycket, det är det som är skumt. Jag går fortfarande och väntar på det...

Nej, den är handgjord, hela vägen igenom. ;-) Det enda på tårtorna som inte var ätbart var fjärilarna på blomtårtan, och 4 bitar tandpetare som höll fast däcken på Rorri.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 9 september 2012 21:25

Länge sedan jag gjorde en instruktion här, eller ett inlägg överhuvudtaget. Men jag gjorde så roliga tårtdekorationer igår så jag kände mig tvungen. Hade fått en förfrågan att göra en krokodiltårta, så här kommer den.        Börja med att fo...

Av Lisa - 30 juli 2012 08:24

Okej, jag är världssämst på att uppdatera här. Lägger upp bilderna på FB och sen kommer jag inte längre... Så det enklaste är ju,att om nån vill kolla bilder så hör ni av er så fixar jag det... ;-) ...

Av Lisa - 24 juni 2012 14:30

Jahopp, nu är det äntligen semester. Så skönt! Avslutade med att fixa 18 tårtor sista två veckorna så det rog väldigt mycket energi! Men nu är det iaf ledigt! Det som är extra skönt är att det är första sommaren på 4 år som jag helt och fullt kan ta...

Av Lisa - 7 maj 2012 20:46

Maj är en ganska intensiv tårtmånad då både mamma, pappa och jag fyller. Sedan har vi också lite släkt och vänner som ber om tårtor. Men jag säger som jag brukar, jag hjälper alla jag kan och orkar. :-)   Här iaf Först ut är en Rapunzel-tårta t...

Av Lisa - 25 april 2012 20:45

Ja utan att tveka kan vi ju nu konstatera att Lucas också fått vattenkoppor, 12 dagar efter Melvins bröt ut. Vad vi hoppades på, men det tar på en att ta hand om sjuka barn så länge. Grabbarna hann ju bara tillbaka 1 dag på dagis innan det blev dags ...

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards