Direktlänk till inlägg 26 juni 2011

Att göra en fotbollstårta

Av Lisa - 26 juni 2011 18:50

Tänkte här berätta hur man gör en halvklots-tårta, som funkar både som boll och kjol till en prinsessa beroende på hur man dekorerar. Visst kan man göra en vanlig tårta och bara skära bort så den blir rund, men på det här sättet så får man den exakt så rund om man vill ha.


Du börjar med att göra en vanlig tårtbotten, som har den diameter som du vill ha i botten på tårtan. Sedan delar du den i så många lager som du vill göra, och förbereder dina fyllningar. Jag delar min botten i tre lager, och har alltså två fyllningar.


Nästa steg är att hitta en sorts bunke som har den formen som du vill ha på kjolen/bollen. Det som jag hittade i skåpen var ett durkslag.    Spelar ingen roll egentligen vad det är för grej du använder, formen är viktigast. Insidan av denna klär du sedan med plastfolie, dels för att tårtan inte ska bli torr när den står och stelnar till, och dels för att den ska bli lätt att få ur.

 


Sedan är det dags för att börja stoppa i tårtan. Den sidan av tårtbotten som du lägger mot burkens insida är den som kommer att hamna utåt på tårtan, så jag valde en fin sida. Lägg helt enkelt ett lager tårtbotten i bunken, och tryck till så att den verkligen följer insidan. Den kommer att forma sig efter bunken, och bli som en liten tårtbunke i sig.

 


Sedan är det dags för första fyllningen. Bara att fylla i som vanligt, inget konstigt. Blir ett lite tjockare lager i mitten, men det är ju ingen fara. Om man vill kan man ju alltid göra fyllningen lite ”skålformad” också, så det inte blir så jättemycket just i mitten. Fortsätt sedan med nästa lager botten, och en ny fyllning. Och sist men inte minst sista lagret botten. Här kan man trycka till lite så att det blir plant, för detta kommer ju vara tårtans botten.  Vik runt plasten och sen ska det stå kallt för att stelna till.

   


När så tårtan stått kallt, gärna över natten så är den färdig för att vippas upp. Vik upp plasten från botten av tårtan, lägg emot ditt tårtfat, och vippa runt. Voila!

 


Sedan är den bara att spackla.

 


Och dekorera som man vill, jag gjorde en fotboll

   


Hoppas ni får lite hjälp av denna beskrivning.   


Kram

 
 
Ingen bild

Tess

2 juli 2011 15:11

Åh, en prinsessklänningstårta vore ju jättetufft!!

Lisa

10 juli 2011 10:55

Säg bara till så fixar jag. ;-)

 
Ingen bild

Karin

17 juni 2012 13:28

så fin fotbollstårta:-) hur dekorerade du den??

Lisa

20 juni 2012 23:16

Först täckte jag den med ett lager vit sockerpasta, för att ha något att fästa på. Sedan hade jag i Word gjort mallar för hur de svarta och vita rutorna skulle se ut. Då var det bara att skära ut dem och försöka passa ihop dem. Sedan använde jag ett verktyg för att "trycka sömmar", funkar bra med skaftet på en sked tex.

 
Ingen bild

Karin

22 juni 2012 21:31

tack för svaret:-)...har aldrig använt sockerpasta men har förstått att det är ganska enkelt att jobba med..men var få man tag på det?? eller gör du det sj? det låter så enkelt när sur förklara;-)

Lisa

24 juni 2012 14:30

Jag gör sockerpastan själv, har hittat receptet på nätet. Inte särskilt svårt att göra. Finns även att köpa, dels via nätet men även via tex panduro. Det är ungefär som marsipan i konsistens, men jag tycker inte det torkar lika snabbt vilket är bra. Men det är ju bara att pröva sig fram, leka lite. :-) Det är så jag lärt mig iaf.

 
Ina

Ina

11 oktober 2013 19:30

Fantastiskt fin! Måste bara fråga hur du lägger på sockerpastan på det runda utan att det bubblar sig och blir ojämnt? Börjar du från toppen och arbetar dig nedåt med pastan eller börjar du nedifrån och fortsätter upp?:)

http://inas.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 9 september 2012 21:25

Länge sedan jag gjorde en instruktion här, eller ett inlägg överhuvudtaget. Men jag gjorde så roliga tårtdekorationer igår så jag kände mig tvungen. Hade fått en förfrågan att göra en krokodiltårta, så här kommer den.        Börja med att fo...

Av Lisa - 30 juli 2012 08:24

Okej, jag är världssämst på att uppdatera här. Lägger upp bilderna på FB och sen kommer jag inte längre... Så det enklaste är ju,att om nån vill kolla bilder så hör ni av er så fixar jag det... ;-) ...

Av Lisa - 24 juni 2012 14:30

Jahopp, nu är det äntligen semester. Så skönt! Avslutade med att fixa 18 tårtor sista två veckorna så det rog väldigt mycket energi! Men nu är det iaf ledigt! Det som är extra skönt är att det är första sommaren på 4 år som jag helt och fullt kan ta...

Av Lisa - 7 maj 2012 20:46

Maj är en ganska intensiv tårtmånad då både mamma, pappa och jag fyller. Sedan har vi också lite släkt och vänner som ber om tårtor. Men jag säger som jag brukar, jag hjälper alla jag kan och orkar. :-)   Här iaf Först ut är en Rapunzel-tårta t...

Av Lisa - 25 april 2012 20:45

Ja utan att tveka kan vi ju nu konstatera att Lucas också fått vattenkoppor, 12 dagar efter Melvins bröt ut. Vad vi hoppades på, men det tar på en att ta hand om sjuka barn så länge. Grabbarna hann ju bara tillbaka 1 dag på dagis innan det blev dags ...

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards