Direktlänk till inlägg 2 juni 2009

Maj maj måne (del 2)

Av Lisa - 2 juni 2009 12:30

Förresten, något jag glömde skriva i förra mailet är att Melvin har fått en till tand, på min födelsedag. En rackare som titta fram däruppe. Den fick lite hjälp på traven av Melvin som drog en tand över sista hudfliken som dolde den, så han börja gråta och blödde som tusan. Men det gick fort över. Men oj så han såg ut med blod runt hela munnen.  När alla kalas var avklarade hade vi en skönare vecka framför. Började med besök på mitt nya jobb för att träffa nya elever. *skoj* Sedan var det då äntligen dags för ett besök på BVC, två månader sedan sist. Förra gången hade han inte gått upp så mycket och följde inte riktigt sin kurva, så jag hoppades att det gått bättre denna gång. Jag har verkligen ansträngt mig för att få i Melvin mat. Jag har kommit fram till att han är lite för aktiv för att komma ihåg när han är hungrig, så om han får styra tiderna hinner vi inte med så många mål per dag. Plus att han hinner bli superhungrig innan maten står på bordet. Därför har jag valt att styra upp måltiderna lite mer, jag går lite mer efter klockan och så kanske han äter lite mindre vissa mål om det är för tätt och han inte hinner bli jättehungrig. Men som sagt, till BVC for vi för vägning och mätning. Och det gick jättebra!!! Melvin väger nu 9670g och hade alltså gått upp 1350g på två månader, inte illa! Han är nu 75,5cm lång, och har växt 2,5cm sen sist. Han fick visa att han har bra grepp, pincettgrepp, och att han kan banka saker mot varandra. Han pratade massor med Birgitta (BVC-tanten) och visa att han kan faktiskt "läsa" bok själv. Han är så söt! 

Efter BVC sov Melvin en sväng och sedan gick vi till Bruksparken och träffade några andra mammor med barn. Där satt Melvin i sandlådan och kröp omkring.

 

När vi satt där och pratade kom det fram några tjejer i tonåren och bad om hjälp. Vi hade sett att de satt vid gungorna en bit bort, men inte tänkt mer på det. Då visade det sig att en av tjejerna som satt där var dålig, och hade svårt att andas och ont. Två av mammorna som jag var där med gick bort för att hjälpa medans jag och den fjärde mamman passade de små barnen. Det slutade med att de fick ringa efter ambulans som kom och hämtade tjejen.  Melvin var inte så medveten om vad som hände, han var mer intresserad av att utforska omgivningen, tex lilla Leahs vagn. Om man har riktigt tråkigt kan man ju tex krypa in i korgen under vagnen, och gömma sig. ;-)

 

Sedan var det då dags för den årliga marknaden här i bygden. Förra året var jag på den, och det var skitvarmt. Jag höll på att tuppa av, stor som jag var och med hur mycket vätska som helst samlat i kroppen. Idag var ju Melvin på utsidan, i sin vagn. Det tyckte han var spännande, att få titta på massa folk. Han var jättesnäll, klagade ingenting. Han bara satt och titta på alla som gick förbi. I slutet av marknade köpte vi en ballong till Melvin, en papegoja. Han blev jätteglad och bankade på den, men efter ett tag tyckte han nog att den var lite konstig eftersom att den inte åkte iväg så långt när han slog på den, så den blev han lite sur. Den var ju i vägen. Men samtidigt var den ju spännande…

 

Igår var vi på dagläger med Öppna förskolan. Där pratade vi med andra mammor och barn, sjöng en stund, titta på Alfons Åberg-teater, fikade och jag lyckades bränna mig i solen (som vanligt). Underbart väder var det hela tiden, en perfekt dag att spendera ute!

Vi skulle ha åkt dit idag med. Men regnmolnen hänger tunga på himlen, och vi behöver fixa lite hemma. Plus att vi behövde handla lite mat. Jag ska även på föräldramöte ikväll och Melvin ska ha barnvakt. Så då är det lite som ska fixas där också.


Nej, nu ska jag gå och göra lite här hemma, passa på när Melvin sover.


Kram på er alla

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 9 september 2012 21:25

Länge sedan jag gjorde en instruktion här, eller ett inlägg överhuvudtaget. Men jag gjorde så roliga tårtdekorationer igår så jag kände mig tvungen. Hade fått en förfrågan att göra en krokodiltårta, så här kommer den.        Börja med att fo...

Av Lisa - 30 juli 2012 08:24

Okej, jag är världssämst på att uppdatera här. Lägger upp bilderna på FB och sen kommer jag inte längre... Så det enklaste är ju,att om nån vill kolla bilder så hör ni av er så fixar jag det... ;-) ...

Av Lisa - 24 juni 2012 14:30

Jahopp, nu är det äntligen semester. Så skönt! Avslutade med att fixa 18 tårtor sista två veckorna så det rog väldigt mycket energi! Men nu är det iaf ledigt! Det som är extra skönt är att det är första sommaren på 4 år som jag helt och fullt kan ta...

Av Lisa - 7 maj 2012 20:46

Maj är en ganska intensiv tårtmånad då både mamma, pappa och jag fyller. Sedan har vi också lite släkt och vänner som ber om tårtor. Men jag säger som jag brukar, jag hjälper alla jag kan och orkar. :-)   Här iaf Först ut är en Rapunzel-tårta t...

Av Lisa - 25 april 2012 20:45

Ja utan att tveka kan vi ju nu konstatera att Lucas också fått vattenkoppor, 12 dagar efter Melvins bröt ut. Vad vi hoppades på, men det tar på en att ta hand om sjuka barn så länge. Grabbarna hann ju bara tillbaka 1 dag på dagis innan det blev dags ...

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards