Direktlänk till inlägg 2 juni 2009

Maj maj måne (del 1)

Av Lisa - 2 juni 2009 00:00

Här kommer en välbehövlig uppdatering. Vi börjar med början av maj, då fyllde min kära mamma hela 48 år, även om hon själv påstår att hon stanna vid 28. *hihi* Då det är jag som brukar baka tårtorna till våra kalas nuförtiden så bad min mamma att jag skulle fixa hennes. Eller iofs, hon klagade lite över att hon hade mycket att göra inför kalaset och jag erbjöd mig. Men hon hade hoppats på det… Då tårtorna den senaste tiden har varit ganska lika, iaf till innehåll, så ville min mamma ha en enkel gräddtårta denna gång. Och så fick det bli.

  

Kalaset avlöpte väl, tårtan var god, och Melvin charmade alla.

 

Sedan blev det dags att börja planera för mitt eget kalas. Först och främst fick jag se till att bjuda alla, inklusive morfar. Vi passade på att åka hem till min morfar och bjuda honom personligen, istället för att bara ringa. Och det blev SÅÅÅ uppskattat! Av en händelse, som jag inte kom ihåg innan, så prickade vi årsdagen av mormors bortgång. Då morfar brukar vara lite nere då var det ju perfekt att vi kom dit med vår lilla solstråle Melvin som är gammelmorfars höjdpunkt.

Nästa punkt på listan var vad vi skulle bjuda på. Jag bestämde mig för mat och tårta, för att slippa baka massa kakor. Först tänkte jag bjuda på stek båda dagarna (mina föräldrar ”kan” inte fira mig samma dag), men så bjöd min mamma på jättegod porterstek när hon fyllde, så då fick det bli grillat när de kommer. Tårta då, vad skulle det bli. Jag som gillar tårtor sitter ofta på olika hemsidor om tårtor för idéer. Då hittade jag en sida med fantastiska chokladmuffins (Chocolate Cupcakes, chokladmuffins med chokladfrosting). Är man chokladoman som jag så måste man bara testa. Och de var/är FANTASTISKT goda, och fina.

  

Då muffinsen blev så goda tänkte jag att det vore gott att göra en sådan tårta. Sagt och gjort, jag började räkna om receptet för att få det att passa en tårtform. Vispa ihop smeten och in i ugnen, sedan var det bara att vänta. Och vänta… Och vänta… Efter en timme i ugnen var smeten fortfarande så det skvalpade i formen. Smeten var lite för mycket kladd och för lite muffins. Fram med en gammal hederlig kokbok och leta fram ett recept på chokladtårtbotten. Då gick det hur bra som helst. På med chokladfrosting och det blev superläckert och supergott!

  

Sedan kom då dagen, då jag blev 28. Känns inte som nåt speciellt, men alltid kul med besök och eventuella presenter. Fick lite filmer, pengar, en digital köksvåg (efterlängtad!) och massa blommor. Bland annat dess vackra rosor av Mattias!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 9 september 2012 21:25

Länge sedan jag gjorde en instruktion här, eller ett inlägg överhuvudtaget. Men jag gjorde så roliga tårtdekorationer igår så jag kände mig tvungen. Hade fått en förfrågan att göra en krokodiltårta, så här kommer den.        Börja med att fo...

Av Lisa - 30 juli 2012 08:24

Okej, jag är världssämst på att uppdatera här. Lägger upp bilderna på FB och sen kommer jag inte längre... Så det enklaste är ju,att om nån vill kolla bilder så hör ni av er så fixar jag det... ;-) ...

Av Lisa - 24 juni 2012 14:30

Jahopp, nu är det äntligen semester. Så skönt! Avslutade med att fixa 18 tårtor sista två veckorna så det rog väldigt mycket energi! Men nu är det iaf ledigt! Det som är extra skönt är att det är första sommaren på 4 år som jag helt och fullt kan ta...

Av Lisa - 7 maj 2012 20:46

Maj är en ganska intensiv tårtmånad då både mamma, pappa och jag fyller. Sedan har vi också lite släkt och vänner som ber om tårtor. Men jag säger som jag brukar, jag hjälper alla jag kan och orkar. :-)   Här iaf Först ut är en Rapunzel-tårta t...

Av Lisa - 25 april 2012 20:45

Ja utan att tveka kan vi ju nu konstatera att Lucas också fått vattenkoppor, 12 dagar efter Melvins bröt ut. Vad vi hoppades på, men det tar på en att ta hand om sjuka barn så länge. Grabbarna hann ju bara tillbaka 1 dag på dagis innan det blev dags ...

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards