Alla inlägg under september 2012

Av Lisa - 9 september 2012 21:25

Länge sedan jag gjorde en instruktion här, eller ett inlägg överhuvudtaget. Men jag gjorde så roliga tårtdekorationer igår så jag kände mig tvungen. Hade fått en förfrågan att göra en krokodiltårta, så här kommer den.   



Börja med att forma en korv av marsipan (eller sockerpasta) i någorlunda krokodil-form. Först rullade jag formen men konstatera snabbt att det var lättare att bara klämma korven i rätt form. Glöm inte ansiktet!



   

Sedan använda jag lite smala verktyg för att göra ränder utmed kroppen, dels långa ränder från huvud till svanstipp, dels på tvären för att det skulle bli som små taggar på kroppen. Glöm inte ränderna på nosen.


 

Nu är det dags för huvuvdet. Använde ett smalt verktyg för att skära upp en mun, och en liten rund kula för att göra ögonhålorna. Ögonen gjorde jag precis i slutet, men de är inte så svåra. En liten liten vit kula plattas til och sätts i varje håla. På varje ögonvita ritar jag ett lodrätt streck (se nedersta bilden).



Dags för benen. Här visar jag de tre stegen jag gjorde. Först rulla ut en avlång smal korv. Sedan vika till en fot/ben-form och platta ut foten. Och slutligen använda en kniv eller något för att fixa till tår och lite ränder även på benen. Efter det var det ju bara att trycka dit dem, vill man att det ska sitta riktigt fast limmar man med ätbart lim.





 

Jag valde att böja till formen på dem då de skulle sitta på en rund tårta som dekorationskant. Här ser ni även de verktyg jag använde, men om man inte har dem så funkar det likabra med kniv och tandpetare.


  

Sedan är det bara att sätta krokodilerna som man vill ha dem.


Lycka till!

/Lisa




Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards