Direktlänk till inlägg 23 april 2011

Att göra en schackrutig tårta

Av Lisa - 23 april 2011 21:13

Då jag fått frågor om detta så tänkte jag berätta hur jag gör en schackrutig tårta. Jag ska till att börja med inte ta åt mig äran för hur man gör, såg det lite snabbt i ett avsnitt av det fantastiskt roliga programmet Cake Boss, och var tvungen att prova. Men som sagt, ser verkligen kul ut, men är superlätt och tar inte alls lång tid.


Till att börja med behöver du har två olika tårtbottnar. Välj vilka du vill, huvudsaken är att det är olika färg på dem (det är ju de som blir rutorna). Jag valde att göra en vanlig ljus, och en choklad, enligt "3 lika-metoden".

Jag har här två st bottnar, 15 cm i diameter. Skär till dem som du brukar, så undersidan blir jämn och bra. Det blir ju allra snyggast om de är lika höga båda två. Dela sedan tårtbottnar till det antal lager du vill ha. Min bottnar var inte så höga, så jag valde att bara dela dem i två lager var, alltså totalt 4 lager. Höjden på lagret blir ju höjden på schackrutorna. Sedan läger jag alla 4 lagren ovanpå varandra, så det blir en "hög tårta". Obs, ingen fyllning än!

Sedan kommer vi då till det "magiska". Med en smal, vass kniv ska du nu skära genom samtliga bottnar ovanifrån i stora cirklar (tänk pepparkaksmått...)

 

Du ska alltså dela upp bottnarna i ringar. Ju smalare ringar och ju större diameter på botten, desto större schackbräde. Anledningen till att du skär genom alla lagren samtidigt är ju för att du vill ha lika stora ringar överallt. På Cake Boss hade de pepparkaksformar och delade ett lager i taget, då de visste att de alltid fick lika stora. Men jag äger inga sådan formar, och har heller inte hittat tillräckligt stora (har ni tips vart det finns, berätta gärna), och är heller inte tillräckligt stadig på hand för att skära ett lager i taget fritt.  

När man sedan plockar isär de lager du skurit (du kan behöva finskära lite på de nedersta lagren då det är lätt att inte nå helt igenom överallt) kommer det se ut ungefär så här.

Som ni ser är de inte exakt runda, men då alla lager är likadana kommer det inte märkas så mycket.

Nästa steg är att lägga ihop lagren igen, men att lägga varannan vad gäller färg. Det är det som ger själva schackrute-effekten.  

    

Sedan är det bara att lägga på fyllningar som vanligt och stapla. Kom då ihåg, att yttre varvet måste ha varannan färg på yttre ringen.

  

Min här, som exempel, har mörk ring ytterst i botten, sedan kommer en ljus ring ytterst, sedan kommer återigen igen en mörk ring, för att avsluta med en ljus ring ytterst på det översta lagret.


När man kommit så här långt är det bara att täcka och dekorera tårtan på valfritt sätt. MIn ska tex få lite gul grädde och rosa blommor om ni vill veta.   


Resultatet när man skär upp tårtan kommer då alltså att bli så här.

 

Sen lite beroende på hur noga man varit när man skurit, så kommer ju rutorna bli snyggare (eller i enstaka fall kanske fulare...).  Men huvudsaken är väl att det smakar gott.  


Hoppas ni finner denna guide hjälpsam. Kul att ni gillar det jag gör!


Kram

//Lisa 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 9 september 2012 21:25

Länge sedan jag gjorde en instruktion här, eller ett inlägg överhuvudtaget. Men jag gjorde så roliga tårtdekorationer igår så jag kände mig tvungen. Hade fått en förfrågan att göra en krokodiltårta, så här kommer den.        Börja med att fo...

Av Lisa - 30 juli 2012 08:24

Okej, jag är världssämst på att uppdatera här. Lägger upp bilderna på FB och sen kommer jag inte längre... Så det enklaste är ju,att om nån vill kolla bilder så hör ni av er så fixar jag det... ;-) ...

Av Lisa - 24 juni 2012 14:30

Jahopp, nu är det äntligen semester. Så skönt! Avslutade med att fixa 18 tårtor sista två veckorna så det rog väldigt mycket energi! Men nu är det iaf ledigt! Det som är extra skönt är att det är första sommaren på 4 år som jag helt och fullt kan ta...

Av Lisa - 7 maj 2012 20:46

Maj är en ganska intensiv tårtmånad då både mamma, pappa och jag fyller. Sedan har vi också lite släkt och vänner som ber om tårtor. Men jag säger som jag brukar, jag hjälper alla jag kan och orkar. :-)   Här iaf Först ut är en Rapunzel-tårta t...

Av Lisa - 25 april 2012 20:45

Ja utan att tveka kan vi ju nu konstatera att Lucas också fått vattenkoppor, 12 dagar efter Melvins bröt ut. Vad vi hoppades på, men det tar på en att ta hand om sjuka barn så länge. Grabbarna hann ju bara tillbaka 1 dag på dagis innan det blev dags ...

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards