Direktlänk till inlägg 11 januari 2011

11 januari

Av Lisa - 11 januari 2011 21:37

Denna dag har bjudit på Öppna Förskolan, Melvin har varit lång dag på dagis, vi har tagit en snabb sväng till Norrköping, Ida har varit på besök och jag svär över att det saknas grejer i förpackningar för nyköpta grejer!


Först alltså, Öppna Förskolan. Trevligt att komma tillbaka, och de kom ihåg både mig och Melvin. De hade undrat när jag skulle komma tillbaka sedan de såg oss i tidningen.    Så mysiga, världens bästa! Där deltog vi i lite Klapp och Klang, lite svårt då jag inte kände igen knappt nån sång. Men lite lagom stor grupp, hoppas den fortsätter så. Sedan stannade vi kvar en stund och prata lite med Maria och Malena, trevligt! Och Lucas somnade på en matta på golvet, märks att han är lillebror och lite mer härdad...


Sedan var det dags att hämta storebror på dagis. Melvin har idag gått sin första 5-timmarsdag sedan han gick ner i tid i början av sommaren. Det var nog lite ovant. Det hade gått jättebra, förutom att han hade vid ett tillfälle blivit lite ledsen och gått och letat efter oss. Men det gick snabbt över. Och han hade ju fått gå till biblioteket tillsammans med ett annat barn och en fröken. Mysigt. Gillar att de tar sig tid att ge barnen lite egentid, känns tryggt!. Sedan berättade jag hur det gått på BVC under lovet, att vi pratat med henne om språket och våra frågor kring hörseln... När jag kom och hämta Melvin blev han jätteglad, kom och gav en kram och lät mig klä på utan problem. Lite skillnad mot i vanliga fall då han brukar stortjuta och vilja bli buren... Men då har han nog inte hunnit leka klart, plus att han varit lite frusen då de varit ute. Jag tror han är lite frusen, min lille man. Försöker verkligen klä på ordentligt, lager på lager, bra fodrade skor (inga halksockor), ullfodrade vantar, mössa med lurvigt foder. Gillar när vi går ut hemma, en liten stund iaf. Men är säkert lite skillnad när man ska stå ute på en gård...


Jag har ett tag nu klurat över hur vi ska lösa när jag ska förflytta mig med båda barnen själv. Hade det varit sommar hade jag nog satsat på en syskonvagn, men som det är nu med alla snövallar så skulle jag ju inte komma fram iaf. Kruxet är ju egentligen Melvin. En stor del av tiden vill han gå själv, och då är det ju inga problem. Men så kommer tillfällena då han blir lite trött, eller frusen, och då vill han INTE gå själv. Det är inte så att han sover i vagnen längre, men han tjurar ihop. Och då vill han bli buren! Ståbräda funkar inte, och är heller inte så lätt att lyfta dit honom när han får spaghetti-ben. Pulka har jag kört med ett tag nu, men nu när det är så halt har de slängt på hur mycket grus som helst på vägarna, så det är ju inte riktigt ett alternativ längre. Och att bära 14 kg Melvin, plus skjuta en vagn med en bebis i, när det är snorhalt och backigt, är inte ett alternativ. Det jag har kommit fram till vore den bästa lösningen är ju en syskonsits att sätta på vagnen. Dessa har ju varit lite ur mode ett tag nu, men förra året tog Emmaljunga in såna i sitt sortiment igen, och jag har funderat på om det vore värt att köpa en sådan ända sedan jag blev gravid. Men vi ville vänta och se vad vi behövde, sits eller syskonvagn, eller om det räckte med ståbrädan. Men nu känner jag att en syskonsits kan vara lösningen, plus att den är inte så dyr. Strax under 700kr nypris. Mycket billigare än en vagn... Sagt och gjort, jag ringde Babyproffsen för att se om de hade några i lager. Och det hade de, en svart, precis som jag ville ha. Jag bad dem lägga undan den så jag kunde komma och hämta den. Iväg och hämta Melvin, sedan hämta upp Ida, och så åkte vi. Kom dit, sa till i kassan, och hon visa den. Jättefin. Sedan åkte vi hem och tog en fika. Sedan ägnade vi resten av kvällen åt att prata strunt och leka med barnen.   

Sedan ville jag testa och sätta dit syskonsitsen, så vi skulle kunna ta en liten tur imorrn. Men vad ser jag då när jag plockar upp den ur kartongen? Jo, det saknas grejer! Aaah, blir så irriterad. Sitsen är som den ska, de fyra fästen är med, men det är bara två skruvar istället för fyra (en till varje fäste). SUCK! Så nu går den ju inte att sätta dit, kan ju inte ha bara två fästen. Så antingen så får jag ringa in till Babyproffsen imorrn (troligast att jag gör) och hoppas att de har skruvarna, så får vi åka och hämta dem, eller så får jag se om vi har några skruvar hemma som passar. Irriterande är det i vilket fall!!!


Imorrn ska jag ringa och kolla om en scrap-butik i Linköping har papprena jag letar efter. Så jag vet om det ens är värt att åka dit. Måste ju ändå till Linköping så jag kan gå till tårt-affären och köpa tallrikar med mera till dopet, men då kanske det räcker... Då kanske vi kan slå ihop det besöket med Ikea som jag också vill till för att köpa lite fotoramar och en snurrbricka till tårtbakandet. Och om vi har mycket tid kanske vi hinner förbi Cloetta... Hihihi...   


Nu kommer snart älsklingen hem och eftermiddag två av fyra är avklarad för denna gång. Melvin har varit mycket snällare idag, jättesöt. Inte alls massa tjat, gnäll och Nej, Nej, Nej.  Min sötis!


Funderar på om jag ska ta med mig barnen och bege mig till Öppna Förskolan imorrn. Får vi nåt att göra ett par timmar. Beror väl på om vi får åka till stan...


Nej, nu tackar jag för mig och säger godnatt. Kram

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 9 september 2012 21:25

Länge sedan jag gjorde en instruktion här, eller ett inlägg överhuvudtaget. Men jag gjorde så roliga tårtdekorationer igår så jag kände mig tvungen. Hade fått en förfrågan att göra en krokodiltårta, så här kommer den.        Börja med att fo...

Av Lisa - 30 juli 2012 08:24

Okej, jag är världssämst på att uppdatera här. Lägger upp bilderna på FB och sen kommer jag inte längre... Så det enklaste är ju,att om nån vill kolla bilder så hör ni av er så fixar jag det... ;-) ...

Av Lisa - 24 juni 2012 14:30

Jahopp, nu är det äntligen semester. Så skönt! Avslutade med att fixa 18 tårtor sista två veckorna så det rog väldigt mycket energi! Men nu är det iaf ledigt! Det som är extra skönt är att det är första sommaren på 4 år som jag helt och fullt kan ta...

Av Lisa - 7 maj 2012 20:46

Maj är en ganska intensiv tårtmånad då både mamma, pappa och jag fyller. Sedan har vi också lite släkt och vänner som ber om tårtor. Men jag säger som jag brukar, jag hjälper alla jag kan och orkar. :-)   Här iaf Först ut är en Rapunzel-tårta t...

Av Lisa - 25 april 2012 20:45

Ja utan att tveka kan vi ju nu konstatera att Lucas också fått vattenkoppor, 12 dagar efter Melvins bröt ut. Vad vi hoppades på, men det tar på en att ta hand om sjuka barn så länge. Grabbarna hann ju bara tillbaka 1 dag på dagis innan det blev dags ...

Presentation


Jag heter Lisa och är tvåbarnsmamma till Melvin (född 2008) och Lucas (född 2010). Här berättar jag om mitt liv, min familj och mitt intresse för bakning.

Fråga mig

7 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6
7
8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards